Jag tycker…

Lämna en kommentar

7 mars, 2013 av Harkling

 

…det är viktigt att skaffa information från många håll. Jag menar då sådan information som innebär att man måste ta ställning – sådant man kan ha olika uppfattningar om.  Får man sin information enbart från den grupp man själv tillhör och representerar så tappar man förmågan att se saker och ting ur någon annans perspektiv – man förstår inte hur de resonerar som tycker annorlunda och därmed tappar man också trovärdighet då det gäller att argumentera för sin egen åsikt.

Det där kanske låter krångligt, men eftersom jag är van att konkretisera och uttrycka mig pedagogiskt så kan jag illustrera med en parabel:

Jag opererades (för flera år sedan och alldeles för tidigt) för grå starr När operationen skulle göras uppmanades jag välja om jag ville se bra på långt eller kort håll. Jag svarade att jag vill se bra på båda hållen och så blev det. Om jag tittar med bara mitt vänstra öga ser jag tydligt det som finns långt bort, men det som finns närmast är suddigt. Tittar jag i stället med högerögat så blir det tvärtom. Men tittar jag med båda ögonen så händer det fantastiska att hjärnan samordnar synen och jag ser så bra, både på långt och kort håll, att jag har kunnat slänga mina glasögon. Vänster och höger samverkar och ger mig en totalt klar bild av vad som finns omkring mig.

Samma sak med inhämtande av information. För att se klart vill jag ha den från hela skalan vänster – höger för att kunna få en så tydlig bild som möjligt och därefter kunna skaffa mig en uppfattning. Journalister, och andra röster i media, är alltid mer eller mindre medvetet färgade av sina egna åsikter och det är intressant att se hur samma nyhet därför kan se helt olika ut beroende på vem som förmedlar den. Vill man inte bli en som ”tjuter med ulvarna” och låter andra tala om vad och hur man ska tycka, tänka, tro (och för den delen rösta vart fjärde år) så gäller det att jämka samman versionerna, skaffa sin egen bild av verkligheten och tänka efter vilka slutsatser man ska dra och vilka ställningstaganden man ska göra.

Kommentera

