Lärarlegitimation

Lämna en kommentar

22 augusti, 2013 av Harkling

 

NU ÄR JAG ARG! Efter två års väntan har jag äntligen fått min lärarlegitimation och då är den fel och jag måste överklaga, vilket jag gjort omgående!

På Skolverket har man inte orkat läsa innantill och tolka dokumenten över mina fil kand.  resp. fil mag.-examina rätt. Jag har ringt och frågat om jag ska skicka in ytterligare dokument,  men det kan inte handläggaren svara på! Utgår man från samma dokumentation som tidigare och läser lika dåligt igen, så lär mitt överklagande avslås. Vad händer då? Ett nytt överklagande?

Jag ställde också frågan om, hur och när yrkeserfarenhet ska tillföras i legitimationerna och fick svaret att det sker i december, men att det då kräver en ny ansökan!!! Och sen? Två år till?

Jag har talat med kolleger och vet att jag inte är ensam om att ifrågasätta handläggning och innehåll i legitimationerna. Lärarlegitimationen är jättebra, men byråkratin är under all kritik.

Hur vore det att ge Skolverket resurser för anställning av kompetent (läskunnig) personal. Arbetstillfällen lär det ju finnas gott om nästa år, då alla lärare med yrkeserfarenhet måste söka om sina legitimationer!

Kommentera

