Extremer och extremister

Lämna en kommentar

14 december, 2013 av Harkling

Min morbror väckte mitt samhällsintresse någon gång i tidiga tonår. Jag tyckte han kunde och visste allt. Det fanns inget han inte hade svar på och eftersom jag ville kunna lika mycket så började jag läsa dagstidningar och lyssna på TV- och radionyheter, precis som han gjorde. På så sätt lärde jag mig en hel del och kunde börja diskutera med honom. Ja, diskutera är kanske fel ord, eftersom vi alltid var överens. Ända tills jag hamnade i diskussion med företrädare för andra åsikter. Det var då jag insåg att min morbror hade en begränsning: Han läste bara det som kom från ”rätt håll”, d v s från vänsterpress. Jag började titta på ”motståndarna”, på motargumenten och fick en rad aha-upplevelser som fick mig att ifrågasätta min tidigare tro på att allt som sades ur vänsterperspektiv var rätt. En dag lyckades jag sätta min morbror på det hala i en diskussion. DET var ett stort ögonblick!

Redan på 70-talet fanns extrema åsikter både till höger och vänster, även om de på den tiden, före datorernas genombrott, inte var lika uppmärksammade. När jag en kväll satt med några vänner, diskuterandes livet i allmänhet och politik i synnerhet, över ett glas rödvin (eller tre) minns jag att jag sa något som jag fortfarande tycker var ganska klokt, trots att det uttalades i vindimma:

–         Om man böjer ihop den politiska linjen från vänster till höger så att den bildar en cirkel, så möts extremerna och även om deras mål är olika, så är metoderna de samma.

Numera läser jag flera dagstidningar (pappers och på nätet), ser minst en nyhetssändning varje dag och följer ett antal politiker och journalister på Twitter. Jag är noga med att ta in nyheter från vänster till höger och jag följer upp information för att få mer ingående fakta. Det är inte mycket i den politiska diskussionen jag missar, inte mycket som får mig att tappa hakan längre.

Inte förrän i dag.Det började med en Twitternotering som  ledde mig till en artikel av Ivar Arpi i SvD och den, i sin tur, fick mig att googla vidare. Jag är mållös!

Spännande fortsättning följer. Kanske. 😉

Kommentera

