Kommunaliserad – en följetong om den svenska skolans ut-/avveckling

Lämna en kommentar

21 november, 2014 av Harkling

Förord

Tillståndet i svensk skola har diskuterats i decennier och intensifierades efter den borgerliga valsegern 2006. I och med Björklunds skolfokus skedde vissa välbehövliga förändringar, men efter 2014 års regeringsskifte tycks flumskolan vara på väg tillbaka. Politiker, forskare och lekmän har framfört en rad varierande åsikter och tänkbara lösningar på de problem som blivit alltmer uttalade, men från lärarhåll har det varit påfallande tyst. Det finns ett skäl till varför lärarna ligger lågt – kommunaliseringen! Den försåg på ett effektivt sätt aktiva lärare med munkavle.

Själv har jag lämnat skolan och kan därmed beskriva den ur ett långt lärarperspektiv utan risk för repressalier. Min ambition har inte varit att göra någon vetenskaplig framställning. Till en del bygger jag på egen erfarenhet och på intervjuer och enkäter jag gjort med elever och kolleger, men jag har också gått igenom och sammanställt ett brett faktaunderlag bestående av medieartiklar, forskarrapporter och statistikuppgifter för att kunna skapa en bild av utvecklingsprocessen i svensk skola  och för att så korrekt som möjligt kunna skildra effekterna av kommunaliseringen och de politiska idéer som lett fram till dagens havererade skolsystem.

Jag vill betona att även om jag är kritisk till mycket i svenskt utbildningsväsende har jag alltid trivts med mitt yrke vad avser elevkontakt och undervisning.

Nästa avsnitt: Folkskolan

Kommentera

