En ny organisation

Lämna en kommentar

28 november, 2014 av Harkling

Den 9-åriga grundskolan är helt genomförd 1972 och även om mycket är sig ganska likt har kan man notera en del förändringar av betydelse. I skolan finns nu speciallärare, kuratorer och skolpsykologer för att ta hand om problem som lärarna inte är utbildade för att lösa. Kyrkans makt är definitivt bruten. I början av decenniet ersätts ämnet kristendom av ämnet religion. Ingen konfessionell påverkan tillåts länge, vilket innebär att morgonsamlingar med religiöst innehåll, psalmsång eller bön har försvunnit. Ända från lågstadiet ska alla religioner presenteras på ett likvärdigt och objektivt sätt, så att eleven själv kan ta ställning. Avslutningar i kyrkan är tillåtna, men ifrågasätts då och då. Examen har ersatts av åhörardagar.

Lärarna är kommunalt anställda men med statligt reglerade löner och pensionsvillkor. De delas in i tre kategorier med olika lång undervisningsskyldighet (USK) per vecka; 18 klocktimmar för låg- och mellanstadielärare, 16 för lärare på högstadiet och 14 för gymnasielärare. I de lägre klasserna tillämpas gruppindelning för att ge eleverna maximal tid. Planering, rättning, samarbete och annat som hör till yrket ligger inom den så kallade förtroendearbetstiden, vilken varierar utifrån varje lärares ambitioner och erfarenhet. Antalet obligatoriska konferenser på skolorna är relativt litet.

Fortbildningsdagar anordnas centralt, ibland för alla lärare i kommunen, ibland för respektive rektorsområde. Det är hög kvalitet på de föreläsningar som erbjuds – ofta finns flera valmöjligheter – och de ger tillfälle för lärare från olika skolor att träffas, diskutera och utbyta erfarenheter.

Lärarna är skyldiga att ha samtal – ”kvartsamtal” – med föräldrarna till sina elever en gång per termin och i minst en kvart per elev. Åhörardagar förekommer ett par gånger om året. Där är mycket som påminner om den gamla tidens avslutning. Klassrummet fylls av föräldrar som sitter på stolar längs väggarna. Både barn, föräldrar och lärare har klätt upp sig lite grand. Det finns inga blommor på bänkarna, det sjungs inga psalmer, det anställs inga förhör, men ibland framför barnen små, väl inövade föreställningar med sång och teater. Lektionerna är lite mer noggrant förberedda än de brukar vara.

Skoldagen delas in i moduler, omfattande 90 minuter, som följs av en 20 minuters rast då lärarna är ålagda att ”rastvakta”. Oftast delar två lärare på vakten vilket betyder 10 minuter vardera ute på skolgården. På förmiddagsrasten träffas alla lärare för fika och diskussion. Det händer någon gång att elever knackar på och vill tala med sin lärare, men oftast kan rastvakterna ta hand om akuta ärenden. Under den 40 minuter långa lunchrasten ”vaktar” man i bamba mot fri lunch. Lärare som inte vaktar kan köpa matkuponger och äta i personalens matsal.
Nästa avsnitt: Pedagogiskt nytänk

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s