Oro bland lärarna (En följetong om skolan)

Lämna en kommentar

17 december, 2014 av Harkling

Lärarna är frustrerade, inte bara över försämrade arbets- och lönevillkor,      Featured imageutan också över politiskt beordrade metoder. Det  som nu sker   i svensk skola strider mot all erfarenhet, mot all pedagogisk forskning, mot allt förnuft. Plötsligt har laissez faire, som tidigare ansetts förkastligt, blivit det önskvärda idealet för lärares förhållningssätt. Eleverna bestämmer själva vad de vill lära sig och läraren har reducerats till en ständigt ifrågasatt bifigur i klassrummet. Skolan blir under 90-talet ett effektivt utslagningsinstrument. Forskning, som visar på problem med tillämpningen av de nygamla idéerna, får inget genomslag. Den stoppas undan och bortses från. Lärare som ifrågasätter och pekar på problem avfärdas som rigida bakåtsträvare och missgynnas i lönesättningen.

Fler och fler lärare resignerar, kämpar i motvind och försöker gilla läget trots att de ser hur fel allt blir. De vet att en lärare i första klass inte kan sätta läseboken i handen på ungen och säga: ”Läs!” Hon måste först visa hur man gör. Samma princip gäller i all undervisning. Inlärningen står eleven själv för, men det är lärarens sak att presentera en pedagogik och förhoppningsvis hjälpa till med strukturering, metod och förklaring. För det behövs tid och just av tidsskäl kan det vara praktiskt att göra genomgångar i större grupper, men då är det katederundervisning, något som ingen längre får ägna sig åt.

Det sena 1900-talets barn har ett enormt utbud av aktiviteter att välja mellan och de börjar tidigt ruta in sin fritid. Vad är viktigast, läxan eller fotbollsträningen eller umgänget med kompisarna eller körsången eller TV-programmet? Alla har inte förmågan att sovra och prioritera. Hemma får de förhoppningsvis hjälp av föräldrarna. I skolan borde de få motsvarande hjälp av lärarna. Hur ska små lågstadiebarn veta vad de behöver lära sig? Kan de tillägna sig nödvändiga baskunskaperna genom att “forska” om dinosaurier i tre år? Kan de med egna ord redogöra för det lästa, eller blir det bara fråga om att göra en snygg avskrift av en text som ligger på alldeles för hög nivå för att vara begriplig och som de många gånger inte rent tekniskt klarar av att läsa? Hinner läraren följa upp arbetet och ge individuell handledning till 30 ungar som “forskar” om olika saker? Hinner man med de mänskliga kontakterna, som kanske till och med är viktigare att tillgodose i 90-talets skola än de var för tidigare generationer?
Det finns lärare som tycker att de behövs för att motivera och stimulera elevernas inlärning. Som ifrågasätter det lämpliga i Montessoripedagogiken för överstimulerade svenska, barn. Som påpekar att skillnaden i mognadsnivå i en homogen klass redan varierar med ett par år och inte bör vidgas ytterligare genom åldersblandade grupper. Som ser att elever med inlärningsproblematik får allt svårare, medan de som har lätt för sig lämnas att sköta sig själva när tiden inte räcker till för alla. Som menar att sammanslagna grupper inte handlar om pedagogik, utan bara är ett sätt att spara in lärartjänster genom att göra klasserna större. Sådana lärare får inget gehör.
Barn från stabila hem där man är välvilligt inställd till utbildning och kunskap, ökar allt mer sitt försprång gentemot de som behöver extra stöd, mera vuxenkontakt och arbetsro. De senare fungerar inte i lärarlösa smågrupper i korridoren eller källaren. (Utrymmen för individualiserat arbete saknas på många skolor.) De kan inte arbeta utan att få vuxenhjälp med strukturering och hamnar ohjälpligt i den kategori som glider igenom hela grundskolan och först när de hamnar på gymnasiet inser att de inte kan fullfölja det program de valt, eftersom de saknar grundkunskaper.

Nästa avsnitt: Lärarsamarbete

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s