Skolledning (En följetong om skolan)

Lämna en kommentar

19 december, 2014 av Harkling

En ny trend beträffande rekrytering och tillsättning av skolledare blir allt mer omfattande. Männens vilja att bli rektorer minskar i takt med att förskolans terminologi får genomslag. Klassrummen har blivit “hemrum”, personalrummet “mysrum”, lärarna har förvandlats till “handledare” eller “pedagoger” och i stället för rektorer har man “områdeschefer”. Den tidigare starka mansdominansen bland skolledare avtar och majoriteten av de sökande till rektorstjänsterna är nu kvinnor. Många har ett förflutet inom förskolan. Ambitiösa tjejer accepterar glatt flera tusenlappar lägre lön per månad än sina manliga kolleger med rötter i skolan.

Kravet på att skolledare ska ha pedagogiska kunskaper försvinner i princip. I stället söker man “personer med goda ledaregenskaper”. I de flesta fall lika med förmåga att i lojalitet med arbetsgivaren (kommunen) driva igenom besparingar och obekväma beslut. Skolans ledarskap får en lägre status, men den centrala ledningen gläds åt både den ekonomiska vinsten och barnomsorgsfolkets välvilliga inställning till “nya undervisningsmetoder” med utgångspunkt i förskolans lekmetodik. Att de nya ledarna inte har vare sig kunskaper om eller erfarenhet av den verksamhet de ska leda är inte något bekymmer för de styrande i kommunerna.

Nästa avsnitt: Är botten nådd?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s