The English School (En följetong om skolan)

Lämna en kommentar

3 januari, 2015 av Harkling

The English School, Gothenburg firade 50-årsjubileum år 2008 . Från början var ESG en avgiftsbelagd privatskola, med ekonomiskt stöd från näringslivet, men i samband med friskolereformen ombildades den till en stiftelsedriven friskola. I dag är den en multikulturell skola med högt söktryck. Eleverna representerar ett fyrtiotal olika nationaliteter och nästan lika många språk. Kunskaper i engelska är ett krav för att komma in i grundskolan, däremot börjar en del elever utan att kunna ett ord svenska. En tuff utmaning för lärarna, särskilt om de nykomna eleverna hunnit upp i högstadieålder.

Skolan ligger i topp i alla kunskapsmätningar och har ett erkänt gott rykte, både vad gäller resultat och sociala relationer. Stor vikt läggs vid respektfullt bemötande för både elever och personal. Lärande står i fokus, målsättningen är hög och de få regler som finns ska följas. En gång i månaden håller rektor en samling i matsalen. Man går igenom vad som hänt sedan sist och eleverna får en lång räcka lovord. De har uppfört sig så väl på senaste studiebesöket att man ringt och berömt dem, de har fått höga värden på Nationella Proven, de har utmärkt sig i idrottssammanhang. Det finns alltid massor av saker att berömma dem för och de är med rätta stolta.
”But… ”
Det finns också sådant som kan bli bättre och sådant som aldrig borde hänt. Ingen elev pekas någonsin ut. Rektor talar till alla. Påminner om skolans – om elevernas – goda rykte. Om hur roligt det är att få höra positiva saker om dem. Om hur tråkigt det är att behöva kontakta föräldrar till elever som gjort något de inte borde. För kontaktar gör man. Alltid, när något har hänt, kallas föräldrarna in till samtal tillsammans med barnet och klassläraren. Det ger resultat och skolan har starkt föräldrastöd för sitt agerande.
Barn kommer från hela Göteborgsområdet, en del reser i flera timmar varje dag för att få gå på ESG.

Elevsammansättningen liknar den i vilken annan skola som helst och även här finns barn som behöver extra hjälp eller har det allmänt jobbigt, men ingen riskerar att inte bli sedd. Skolan är ganska liten (ca 400 elever) och lärarna jobbar ofta över stadierna i sina ämnen, vilket gör att de känner de flesta barn till namn och/eller utseende. Problem identifieras, diskuteras och bearbetas utan ängsliga omskrivningar. Föräldrar, lärare, skolledning, och förstås eleverna själva, engageras för att hitta lösningar. Här tas och ges ansvar. För elever med särskilda behov sätts relevanta resurser in utifrån behov i varje enskilt fall. En kommunal elevpeng utgår, som för alla andra friskolor, och skolan följer i alla avseenden det regelverk som gäller för kommunal grundskola.

I min magisteruppsats ”Vi speakar svengelska” https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/24969 finns mer information om skolan och om undervisningen i svenska där.

Nästa avsnitt: Flumskolan

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s