Klass 9A (En följetong om skolan)

Lämna en kommentar

4 januari, 2015 av Harkling

TV sänder en underhållningsdokumentär, Klass 9A, inspelad höstterminen 2007. Den går i flera avsnitt och publiken får följa en klass på en skola i Malmö. Skolan har dåligt rykte och ligger i bottenskiktet då man upprättar statistik över studieresultaten i Sverige. I juni 2006 hade 47% av eleverna inte uppnått behörighet att söka nationellt gymnasieprogram. Den utvalda klassen ska nu gå från låg- till högpresterande med hjälp av en grupp handplockade superlärare i svenska, engelska, matematik och idrott.

Lärarna är erfarna och motiverade. Utöver sina väl planerade lektioner går de in med allt det engagemang en lärare i kommunal tjänst normalt inte hinner inom den reglerade arbetstiden, såsom enskilda samtal med eleven, extralektioner inför prov, kontinuerlig kontakt med föräldrar, hembesök. TV-teamet följer klassen och gör intervjuer med eleverna. De får mycket uppmärksamhet. De blir ”kändisar”. Och ser man på! Alla elever höjer sina betyg under terminen.
Serien får mycket stort genomslag och man börjar tala om lärarnas betydelse för vad eleverna presterar. Hur står det egentligen till med kompetensen i den svenska lärarkåren? Här visar dessa superlärare att de kan hjälpa ungarna till högre betyg på bara en termin, alltså måste det vara något fel på den svenska genomsnittsläraren. Några av klassens ordinarie personal känner sig ifrågasatta och orättvist dömda och ute i landets skolor hörs skeptiska röster. Man kan inte ta igen flera år av förlorad kunskap på en termin. Kunskap handlar om utveckling under många år. En trappa där varje steg är viktigt. Om ett steg i trappan har hoppats över så finns inget avstamp för nästa. De här eleverna måste ha specialdrillats för och betygsatts bara utifrån proven. De kan inte ha fått den kunskapsgrund de behöver för framtiden.
Så resonerar erfarna och luttrade lärare och deras hypotes bekräftas. När Utbildningsförvaltningen något år senare följer upp eleverna på gymnasiet visar det sig att de har sämre kunskaper än andra Malmöelever, ställt i relation till betyg i årskurs 9 (Sydsvenskan, dec. 2008). Programmet bidrar till att intensifiera debatten om skolan och ifrågasätta den skolpolitik som rått under de senaste decennierna.

Nästa avsnitt: Könsroller

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s