Soppskolan (En följetong om skolan)

Lämna en kommentar

5 januari, 2015 av Harkling

Under andra halvan av 2011 är intresset för skolan fortsatt stort. I Göteborgs-Posten skriver Maria Haldesten 22 augusti om ”Soppskolan”. http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.704762-maria-haldesten-varning-for-soppskola
Det är åldersblandade klasser hon syftar på och hon berättar om en skola i Kållered där man nu slopar åldersblandningen. Rektorn förklarar beslutet med att det bland annat är svårare att driva den åldersblandade klassen framåt kunskapsmässigt, och hänvisar till forskning.

En sådan forskningsrapport kom redan 1999 på beställning av forsknings- och utvecklingsavdelningen på Stockholms Socialtjänstförvaltning och med Knut Sundell som forskningsledare. Undersökningen, Åldersintegrerat eller åldersindelat? http://webbsok.mikromarc.se/Mikromarc3/web/detail.aspx?Id=10271&Unit=6471&db=ssa visade att det fanns fler svagpresterande elever i läsning och räkning i de åderblandade klasserna samt att dessa jobbade mindre koncentrerat. Senare forskning har kommit fram till liknande resultat, t.ex. den doktorsavhandling som nationalekonomen Elly-Ann Johansson, Uppsala universitet, gjort bland mellanstadieelever som gått i åldersblandade klasser och som visade att dessa hade sämre resultat på kognitiva test än jämförbara elever som fått traditionell undervisning. Johansson drar en rimlig slutsats:
”Eleverna tycks ha varit försökskaniner i ett pedagogiskt experiment.”

Nästa avsnitt: Huvudmän och ledarskap i skolan I

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s