Huvudmän och ledarskap III (En följetong om skolan)

Lämna en kommentar

6 januari, 2015 av Harkling

GP fortsätter granska Göteborgsskolorna genom att betygsätta dem, stadsdel för stadsdel. Det blir starka reaktioner från läsarna och i artikeln ”Hur ska det gå för våra barn?”, 30 oktober 2012, skriver Gunilla Grahn-Hinnfors och Pia Svensson:
”Efter många mejl och telefonsamtal från läsare till GP:s redaktion står en sak klar: Kritiken är inte nådig. Även om några av läsarna som hört av sig tar sin skola i försvar, vittnar majoriteten om en skola i kris.”

Tidningen har också intervjuat Jan Björklund. Han tror inte på stadsdelsnämndernas förmåga att sköta skolan. I både Stockholm och Malmö har man gått tillbaka till en centralt styrd skola. Helst skulle han se att skolan blev statligt reglerad igen.
”Kommunerna ser på skolorna som vilken verksamhet som helst och har nedvärderat läraryrket. Skolan är inte som socialtjänsten. Den har ett kunskapsuppdrag”, säger han.

På GP Debatt 8 november 2012 beskriver en MP-, en V- och nio S-företrädare hur de vill komma tillrätta med svårigheterna. ”Så vill vi utveckla skolorna i Göteborg” är rubriken. De inleder med att erkänna problemen, men ”…den borgerliga regeringen bär ansvar för dem.” Sedan kommer åtgärdsförslagen.

Resurser är viktiga men det finns också annat som har stor betydelse. Därför tar vi fram en modell för ett systematiskt kvalitets- och utvecklingsarbete av skolan.” Stadsdelsnämndernas roll som skolstyrelser behöver stärkas anser man och detta ska ske genom att särskilda skolutskott införs i stadsdelarna för att ”utveckla den lokala dialogen mellan medborgare och rektorer. Riktat expertstöd ska ges till de skolor som är i störst behov. Lärare och skolledning ska gemensamt undersöka vilka effekter det man gör har på elevernas lärande. Detta genom att bygga upp en struktur för skolutveckling på dessa skolor där ett bärande element är kollegialt lärande.”

Företrädare för FP, M och KD presenterar på debattsidan i GP 21 mars sina ”34 förslag till en bättre skola i Göteborg”. De vill

  • öka skolans andel av budgeten
  • ta bort skolansvaret från stadsdelsnämnderna och samla grundskolan i en central nämnd
  • sätta in stödinsatser på ett tidigt stadium för elever med särskilda behov
  • inrätta en specialpedagogisk nämnd
  • lyfta läraryrkets status och höja lärarlönerna
  • införa lärarsekreterare för att avlasta lärares och rektorers administrativa arbetsbörda
  • anpassa undervisningen utifrån individuella behov för nyanlända elever och avsätta mer tid för undervisning i svenska för denna elevkategori.

De ger majoriteten en känga för de dåliga skolresultaten och tycker det är uppseendeväckande att den kritik som för sex år sedan framfördes av Skolverket inte har åtgärdats. Sedan dess har resultaten i stället fortsatt att försämras. Lokala debattutskott i stadsdelarna tror de inte är vägen till positiv förändring.

Två dagar senare, 23 mars, kommer replik från S, MP och V. ”Vi vill öka likvärdigheten i grundskolan. Vi väljer att satsa på förbättrad likvärdighet och att förstärka lärares och rektorers kompetens så att alla elever ges möjlighet att utvecklas.” Skulden för skolans misslyckande lägger de återigen på Alliansen. De är oroade över segregationen och vill se en socioekonomiskt viktad resurstilldelning. Någon centralisering av skolans styrning vill de däremot inte veta av.

Nästa avsnitt: En skröplig 50-åring

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s