Lärarnas arbetssituation (En följetong om skolan)

Lämna en kommentar

7 januari, 2015 av Harkling

I början av 2010-talet har ärarnas löner och allmänna arbetsvillkor alltmer kommit i fokus. Att arbetsbördan har ökat under lång tid står klart. Det beror på den administration som blivit följden av Björklunds reformer hävdar vissa. Men då har man glömt de administrativa uppgifter lades på lärarna redan innan kommunaliseringen, för att sedan intensifieras i samband med denna, samtidigt som undervisningsskyldigheten höjdes från 14, 16 eller 18 klocktimmar per vecka, beroende på lärarkategori och stadium, till 20 eller mera för samtliga lärare. Till varje sådan ytterligare undervisningstimma kommer för och efterarbete av varierande längd. Dessutom har klasserna blivit större och antalet ålagda konferenser ökat under många år.

Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande, föreslår på debattsidan, GP, 1 augusti 2011, karriärvägar för lärarna. Dessa ska bidra till lönespridning och göra att ”de mest utvecklingsbenägna lärarna stannar i yrket och att yrket får högre status och fler söker till lärarutbildningen”, tror hon.

Nästa avsnitt: Lärares löner

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s