Hot och våld i skolan (En följetong om skolan)

Lämna en kommentar

8 januari, 2015 av Harkling

När skolans arbetsmiljö diskuterades på 80- och 90-talen handlade det om mögelskolor, dålig städning, för hög ljudnivå, för många elever i klassrummen. Så småningom uppmärksammades stress på grund av de många nya arbetsuppgifter lärarna förväntades utföra. I slutet av 90-talet hände någon gång att media rapporterade om våld i skolan. Oftast handlade det då om elevers våld mot kamrater och i sällsynta fall om lärare som brukat våld mot elever. I början av 2000-talet kommer rapporter om hur elever utsatt lärare för våld.
Man anar ett mörkertal och 2008 redovisar Lärarnas Riksförbund sin arbetsplatsundersökning Hot och våld i skolan.
http://www.lr.se/opinionpaverkan/undersokningar/
arkiv/arbetsmiljoundersokning2008.
5.15b211251268a18575180003496.html

Den visar att 1 av 20 lärare utsatts för fysiskt våld på sin arbetsplats och att detta våld främst drabbar kvinnliga lärare. Ibland har det ”bara” handlat om hot:

Eleven hade mig och några andra lärare på sin dödslista
Eleven blir ofta arg och förklarar då att ”jag ska döda dig din hora”
Eleven hotade att slå till mig och förföljde mig i timmar efteråt när jag tillrättavisat honom
Eleven hotade att ”märka dig din djävul om du inte ger mig godkänt”
Eleven hotade att döda mig om jag inte satte MVG
Eleven hotade att döda mig när jag inte höll med om hans åsikt
Eleven hotade att skära halsen av mig om jag kontaktade hans föräldrar
Eleven hotade mig per e-mail sedan jag avslöjat fusk
Eleven hotade att döda mig under det lov som låg framför oss för att han var arg
Eleven hotade att slå mig när jag bad att han skulle lägga ifrån sig den penna som han klottrade med

Vid andra tillfällen har hoten satts i verket och lärare har utsatts för fysiskt våld i form av till exempel fasthållning, sparkar och slag:

När jag försökte få med mig en mycket störande elev ut ur klassrummet
När jag avvisade främmande elever från skolan
När en elev, som hamnade i affekt på grund av motgång i sitt arbete, sparkade och slog mig
När en mycket oberäknelig och våldsam elev vred om min arm och höll fast mig
När en elev utan förvarning kom emot mig i korridoren och slog till mig med en trädgren
När en utåtagerande elev sparkade mig och spottade på mig utan förvarning
När jag stoppat mopedåkning på skolgården fick jag spikar i mina bildäck.

Nästa avsnitt: ”Lärarna ska tåla lite våld”

Kommentera

