Jan Björklund ”hopplöst omodern” (En följetong om skolan)

Lämna en kommentar

13 januari, 2015 av Harkling

Tragetonmetoden, ett nytt sätt att träna läsinlärning, har fått en del uppmärksamhet. Den går ut på att låta icke läskunniga 6-åringar med hjälp av läsplattor och tangentbord ”skriva snygga bokstäver och sätta ord på sina tankar” vilket på sikt ska leda till att de knäcker koden för läsning. En metod som påminner om både Leimars LTG och Malaguzzis Reggio Emilia-pedagogik, (se tidigare avsnitt!) men utan den koppling mellan hjärna och hand som formandet av bokstäver med pennans hjälp utgör. Jan Björklund tycker det hela är ”oerhört provocerande” och är starkt kritisk. Mikael Damberg, (S) anser honom vara ”hopplöst omodern” när han tycker att barn måste lära sig skriva för hand.

Men Björklund har rätt. Forskarstöd finns hos Institutet för kognitiv neurovetenskap i Marseille och universitetet i Stavanger där neurofysiologen Jean-Luc Velay och läsforskaren Anne Mangen tillsammans redovisat en studie i vilken två grupper vuxna fick lära sig ett helt nytt alfabet, den ena via handskrift, den andra via tangentbord. Efter några veckor visade de som lärt sig skriva för hand avsevärt bättre resultat. Dessutom var den del av hjärnan som styr talets motorik aktiverad. De som lärt sig alfabetet tangentledes hade däremot inte någon sådan hjärnaktivitet.
Kanske är bristande läsinlärningsmetodik förklaringen till sjunkande kompetens bland svenska studenter?

Nästa avsnitt: Studentkompetens I

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s