Studentkompetens II (En följetong om skolan)

Lämna en kommentar

14 januari, 2015 av Harkling

27 mars 2013 skriver DN under rubrik ”Nästan vem som helst kan bli lärare” om rekrytering till lärarutbildningen. Intresset för att utbilda sig till lärare har sjunkit dramatiskt från 1982 till 2012. Och så kommer det verkligt alarmerande avslöjandet; höstterminen 2012 antogs 123 personer, med resultatet 0,1 på högskoleprovet, till svensk lärarutbildning. ”Så lågt resultat skulle man inte ens uppnå genom att svara slumpvis på frågorna”, konstaterar artikelförfattaren Kristoffer Örstadius.

Granskningen fortsätter med ytterligare en artikel 2 april. Nu läggs fokus på vilka faktorer som kan bidra till en bra skola och goda studieresultat. Man refererar till pedagogikprofessorn John Hatties (Nya Zeeland) forskningsprojekt, där han gått igenom och sammanställt resultaten av fler än 52 000 studier, omfattande drygt 80 miljoner elever, runt om i världen. Han har sedan gjort en skattning och ”betygsatt” olika åtgärder på en skala där tal från 0,40 och uppåt anses tyda på starka effekter, medan de under 0,40 är av mindre betydelse. Siffror på 0,15 och där under är likvärdigt med vilken effekt det skulle få på elevernas resultat om de stannade hemma i stället för att gå till skolan. Längst ner på den skala som visas i studien ligger åldersblandade klasser på 0,04. Nivågruppering utifrån kunskap får 0,12, PBL (problembaserat lärande, som de senaste 15 åren varit populärt i Sverige), hamnar på 0,15 medan läxor får 0,29. Sen händer saker i tabellen. Goda relationer mellan lärare och elev ges siffran 0,72 och lugn och ro i klassrummet hela 0,80. För elever med dåliga förkunskaper kan PBL och åldersblandning vara direkt förkastligt eftersom det ställer orimliga krav på eget ansvarstagande och därmed resulterar i ytkunskaper, utan att ge det djup och den förståelse som behövs för fortsatt lärande.

Nästa avsnitt: Hultén leder vilse (En följetong om skolan)<a

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s