Maciej Zaremba i DN (En följetong om skolan)

Lämna en kommentar

15 januari, 2015 av Harkling

DN publicerar hösten 2013 en artikelserie på temat skolan av Maciej Zaremba. I den sista artikeln: http://www.dn.se/kultur-noje/det-ar-ingen-vacker-syn-sa-tog-teknokraterna-kommandot-over-skolan/ konstaterar Zaremba att skolans kris inte är en fråga om politisk skala. ”Skulden finns varken hos ´flumvänstern´ eller ´batonghögern´. I stället finns roten till problemen i den sociala ingenjörskonsten och synen på människan som sorteringsvara.” Alla artiklar i Zarembas DN-serie finns samlade i boken ”Hem till skolan” (Natur och Kultur)

I artikeln går han tillbaka till 1973 och citerar en statlig betygsutredning från Ingvar Carlssons tid som utbildningsminister:
”Betygens hittillsvarande roll som den huvudsakliga grunden för urval till fortsatt utbildning och arbetsliv medför att arbetet i skolan riskerar att få en inriktning mot att meddela kunskaper och färdigheter.”
Sedan fortsätter han bakåt i historien till 40-talet då högermannen Gösta Bagge satte fostran, inte kunskap, som skolans primära mål. Via John Deweys´ (född 1859 i Vermont, USA) pedagogik ”learning by doing” och med målsättning att få ut maximal samhällsnytta av på rätt sätt socialiserade barn med rätt värderingar, anträddes vägen utför.

”Självfallet kan Deweys pedagogik, i rätta lärarhänder och i lagom doser, ge utmärkta resultat, men (…) den starka betoningen av elevens lust och trivsel leder till idén att i lärandet får ingenting ta emot, kunskap blir något suspekt, läraren ett hinder, aktivitetspedagogik i värsta fall en ursäkt för lärarens lättja och inkompetens. Behöver jag tillägga hur väl allt detta går ihop med kommunala ekonomichefers önskan att göra läraren utbytbar?” dundrar Zaremba.

Han ifrågasätter arbetsgivarnas (kommunernas) beslut att jämställa lärare med andra tjänstemän och bara räkna som arbetstid den tid läraren undervisar i klassrummet.

”Jag anser att en arbetsgivare som vägrar inse att lärare är ett konstnärligt yrke (fyra timmar i direktsändning varje dag – och inför en publik som inte ens är där frivilligt) har straffat ut sig ur samtalet.” Till sist ställer han frågan om det skulle vara möjligt att åstadkomma en begriplig och realistisk läroplan. Han tror det, men ”…inte om Skolverket får uppdraget. Den måste skrivas av människor som tillbringar sina dagar i klassrummet. (…) Sveriges kommuner och landsting (…) har haft tjugo år på sig att bekräfta att de i skolfrågor endast representerar trångsyntheten, och det har lyckats alltför väl.”

Jan Björklund reagerar på artiklarna med att vilja höja kraven för att bli lärare och föreslår att skollagen skrivs om för att ge möjlighet till ökade ekonomiska anslag till utsatta skolor. Han föreslår vidare att välutbildade lärare ska få kraftiga löneförhöjningar, 5 000 eller 10 000 kr beroende på utbildningens längd. Denna reform träder i kraft redan vid kommande halvårsskifte och innebär att kommunerna kan söka extra anslag hos staten för sådana löneökningar.
Nästa avsnitt: Svenska elever på bottennivå

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s