Svenska elever på bottennivå (En följetong om skolan)

1

16 januari, 2015 av Harkling

Svenska elever på bottennivå (En följetong om skolan)

I december 2013 kom resultatet av den senaste Pisa-undersökningen som visar att kunskapsnivån hos svenska elever sjunkit katastrofalt. Inte i något annat land ser man en så stor tillbakagång. Värst drabbas elever från hem utan studietradition och från ”socialt utsatta områden”, men även de med goda förutsättningar visar sämre resultat. Mediekritiken är inte nådig och nu drabbar den Alliansregeringen, trots att trenden varit nedåtgående redan innan denna tillträdde och trots att genomförda reformer inte hunnit få genomslag.

 Helena Korp och Irma Berhanu, docenter i pedagogik, samt Anders Jönsson, docent i utbildningsvetenskap redovisar en forskningsöversikt från Skolverket där man kan peka på fyra faktorer som gjort att skolresultaten sjunkit sedan 1990: ökad bostadssegregation, det fria skolvalet, mer av enskilt elevarbete och kommunaliseringen vilken lett till stora skillnader i resurser mellan skolorna. De anser att Björklund missat den del som handlar om segregationen. (Björklunds skolpolitik dömd att misslyckas, debattartikel i GP 7 december 2013).

Statsvetaren och professor emeritus Leif Lewin fick 2012 regeringens uppdrag att granska effekterna av kommunaliseringen. http://www.regeringen.se/content/1/c6/23/36/98/cc354f93.pdf Rapporten överlämnades till Jan Björklund i februari 2014. Den bekräftar i alla delar de misslyckanden som påtalats i media och slår fast att kommunaliseringen är den tyngst vägande orsaken till svensk skolas kollaps.

Nästa avsnitt: Vad hände med eleverna?

Annonser

One thought on “Svenska elever på bottennivå (En följetong om skolan)

  1. norah4you skriver:

    Reblogga detta på Norah4you's Weblog och kommenterade:
    Enkelt uttryckt: Alla barn är lika värda men olika
    Alla ungdomar varken vill eller kan klara av att läsa in det som krävs för Allmän behörighet än mindre läsa in högre gymnasiekurs i matematik, engelska och svenska! Speciellt gäller detta de unga som hoppar av gymnasieutbildning de kommit in på och ännu fler bland de som inte gick ut Grundskolan med Godkända betyg för att komma in på Gymnasieprogram!

    Det innebär inte att de elever som inte klarade godkänt i Grundskolan eller hoppade av gymnasiet är dummare än andra elever. Däri låg inte och ligger inte problemet. Som jag skrivit tidigare i denna blogg sa en äldre lärarinna för några år sedan till mig: Vi får in vetgiriga nyfikna elever i ettan och släpper ut uttråkade elever i femman. Så är det. Problemet vi har haft i ökad skala de senaste 30-40 åren är att två saker hänt:

    * Antalet lågstadielärare samt senare Grundskollärare 1-7 respektive tidigarelärare med behörighet från Lärarhögskola och Universitet att utbilda barn i svenska, matematik samtidigt som eleverna fått rätta verktyg att lära in, de har drastiskt minskat år från år.

    * Redan när Grundskolan genomfördes och i ännu högre grad när skolan kommunaliserades, så sänktes kraven på elevernas grundkunskaper. Förvisso kostar det mycket att se till att alla elever får det stöd de behöver för att lära in grunderna, men det kostar ännu mer att vi fått utökad Komvux med elever som kommit upp till gymnasiet och insett att de inte har fått det stöd de behövt för att lära in det som krävs för att läsa på de linjer de kommit in.

    Sedan har vi ett ännu större problem: Vi har här i Sverige under lång tid, samtliga regeringar senaste 20 åren skyldiga, utbildat elever till arbetslöshet.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s