Negligerade begåvningar (En följetong om skolan)

Lämna en kommentar

20 januari, 2015 av Harkling

Det finns en grupp elever i svensk skola som i decennier lämnats därhän när lärare koncentrerat sig på de med inlärningsproblem. Länge talade man om dem som ”de där som alltid klarar sig” vilket resulterade i att de inte fick samma uppmärksamhet av och kontakt med läraren som de kamrater vilka uppvisade svårigheter i inlärningssituationen.

I slutet på 90-talet började man uppmärksamma dessa barn som ”särbegåvade”. Hösten 1998 startade en fempoängskurs på högskolan i Jönköping, med fokus på denna grupps behov. Kursen var då den enda i sitt slag i Sverige och initiativtagaren, professor Roland S Persson, som efter en del diskussion fått tillfälle att genomföra den, berättade hur han måst förlägga sin egen forskning till England. I Sverige var man inte intresserad av en sådan undersökning.
Vi som gick denna pionjärutbildning fick nya insikter och kunskaper som inte bara förklarade, utan även upprörde. En grupp elevers behov hade systematiskt ignorerats i den heliga jämlikhetens namn, trots läroplaners vackra ord om att tillgodose allas individuella förutsättningar! Alla lärare har träffat på dessa elever och sett deras problematik, men ofta utan att förstå dem. När de inte fått uppgifter som motsvarat deras kapacitetsnivå har de reagerat på olika sätt, från att dra sig undan till att bli utåtagerande. Den senare kategorin har ibland felaktigt fått diagnosen ADH, trots att de bara svarat sunt på en frustrerande situation.

Roland S Persson definierar kategorin särbegåvningar utifrån dels personlighetsdrag, dels intellektuella drag (Silvermans lista, 1993):

Personlighetsdrag                             Intellektuella drag

Enastående förmåga att resonera            Insiktsfull
Intellektuell nyfikenhet                          Behov av att förstå
Snabb och effektiv inlärning                   Behov av intellektuell stimulans
Hög abstraktionsförmåga                       Perfektionist
Komplexa tankemönster                        Behov av logik och precision
Livlig fantasi                                        Betydande känsla för humor
Eftertänksam och reflekterande              Känslig och empatisk
Tidigt utvecklad moralkänsla                  Intensiv
Älskar att lära                                       Uthållig (envis)
Koncentrationsförmåga                          Mycket självmedveten
Förmåga till analytiskt tänkande             Icke-konformist
Kreativitet                                            Ifrågasätter regler och auktoritet
Känsla för rättvisa                                 Tendens till introversion

På senare år har kunskapen om denna elevgrupp dessbättre ökat och man kan bara hoppas att de nu uppmärksammas i klasserna, får del av lärarnas tid och ges uppgifter som passar deras behov för att utvecklas optimalt.

Nästa avsnitt: Klasskamp i klassrummet

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s