(S)-medicin för en sjuk skolpolitik (En följetong om skolan)

Lämna en kommentar

21 januari, 2015 av Harkling

Socialdemokraterna är arkitekterna bakom dagens skola och lärarutbildning. En beskrivning av de förändringar som skett på (S)-initiativ finns i föregående avsnitt, hämtat från bloggen nora4you 

https://norah4you.wordpress.com/2013/12/03/socialdemokraterna-skyldiga-till-skolans-forfall/

Det kommer dröja länge innan resultat av Alliansens reformer får genomslag – men nu talas det i (S)-leden inte längre om skolan som Europas bästa. I stället kritiseras dåliga resultat, bristen på ordning och reda, det faktum att alltför många elever inte når upp till behörighet för gymnasiala studier, lärarnas bristande kunskaper och engagemang. Skulden läggs på den borgerliga regeringen. I mars 2013 presenterar Ibrahim Baylan, talesman i skolfrågor och tidigare socialdemokratisk utbildningsminister, sin vision på DN Debatt. Han erkänner kort att lärarna är viktiga, men lägger sedan huvudfokus på eleverna. Det är de som ska skapa socialdemokratins rättvisa skola.

Huvudmännen ska i skollagen ”…få i uppdrag att se till att barn- och elevgrupperna i förskolan och skolan är socialt och etniskt heterogena.” Ett medel i kampen för rättvisa anser han vara att inte ge starttillstånd för friskolor som kan komma att locka till sig mer studiemotiverade elever.
”(S) drar sakta åt snaran, är ledarrubriken i GP, 23 mars 2014. Det handlar om Löfvens vision om ”en skola som håller ihop vårt samhälle” genom att blanda elever från olika boendemiljöer, men hur ska detta praktiskt genomföras? ”Tänk er scenariot. För få barn med viss etnisk eller socioekonomisk bakgrund på en kommunal skola i Askim eller Angered? Vill (S) då låta tvångsbussa elever?” undrar artikelförfattaren och ställer frågan hur stora ingrepp man från samhällets sida har rätt att göra för att uppnå politiska mål.
Ett av Stefan Löfvens vallöften är att göra gymnasieskolan obligatorisk. Alla ungdomar måste gå i gymnasiet tills de blir 18 år. ”Tills unga personer klarar sin egen försörjning skall tiden fyllas med studier eller praktik”, säger han.
Maria Haldesten reagerar på detta i en GP-ledare ”Tvång botar inte skoltrött”. Hon hänvisar till ett delbetänkande från utredningen  http://www.regeringen.se/sb/d/16714/a/226179

Löfven har fler förslag på skolreformer. Några månader senare flaggar han för extra resurser till skolor i utsatta områden, och en minskning av klasserna med upp till fem elever per klass i förskolan och på lågstadiet, eftersom ”…forskning visar att barn som går i mindre klasser lyckas bättre i skolan.”.
I regeringsställning, från 80-talet och framåt förde (S) en politik som innebar färre lärare och fler elever i klasserna.

Nästa avsnitt: Kritik mot religiösa friskolor

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s