Vem ska leda skolan? (Kan skolan bättre?)

Lämna en kommentar

26 januari, 2015 av Harkling

En skola blir vad dess ledning gör den till. En okvalificerad skolledning som inte kan förmedla tydliga riktlinjer och inte förmår skapa ett positivt arbetsklimat för personal och elever kommer aldrig att nå bra resultat. Högre krav måste ställas, inte bara på lärarnas kompetens, utan också på rektorernas.

Att vara lärarutbildad borde vara ett grundkrav för den som söker en rektorstjänst och för att förstå personalens situation och klara jobbet som personalansvarig behövs åtminstone några års yrkeserfarenhet som lärare på det stadium där man ska fungera som ledare. Om rektors primära funktion förväntas vara det pedagogiska ledarskapet är det rimligt kräva utbildning i pedagogik utöver det som ges inom ramen för lärarutbildningen.

De flesta blivande rektorer har ingen ekonomisk utbildning eller erfarenhet, trots att de efter kommunaliseringen tvingats ägna det mesta av sin tid åt ekonomiska frågor. Det vore lämpligt att en kamrer, en ekonomiutbildad person, får uppgiften att hålla i skolans ekonomi och i samarbete med rektor väga pedagogik mot ekonomiska förutsättningar för att så långt möjligt försöka nå lösningar som är bra ur båda aspekterna.

Nästa avsnitt: Friskolor?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s