Mer resurser eller mer respekt (Kan skolan bättre?)

Lämna en kommentar

29 januari, 2015 av Harkling

Skolan måste få mer resurser säger facket. Säger rektorerna. Säger lärarna. Säger numera också politiker både i regeringsställning och i opposition. Men är det verkligen bara mer pengar som behövs? Resurstilldelningen har bevisligen ökat under en lång följd av år. Viktigt är förstås att pengar avsedda för skolan verkligen går till skolan och inte till annan verksamhet. (Avsnittet ”Skolans ekonomi”)

För vissa skolor och för elever med särskilda behov krävs säkert en större ekonomisk insats, men en generellt höjd elevpeng kommer inte ha någon effekt. Så länge lärarna inte ges verktyg för att upprätthålla ordning och goda relationer i klassrummet, så länge de av rädsla att bli ifrågasatta och beskyllda för kränkande behandling inte vågar fullgöra sitt uppdrag, så kommer inget att förändras. Problemen ligger i organisationen och är en följd av den urholkade lärarrollen. Ordet ”respekt” har på senare år getts en negativ innebörd, som för tankarna till ett aggressivt beteende med målet att skrämma. Det är hög tid att återupprätta den ursprungliga betydelsen. Att visa respekt innebär att ta hänsyn till allas behov och inte tillåta den egna friheten gå ut över andra. I klassrum där eleverna tagit över och lärarna abdikerat visas ingen respekt, där kan ingen inlärning ske och ingen undervisning bedrivas. Där hjälper ingen resurstilldelning i världen.

Nästa avsnitt: Forskningsstöd

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s