Lyssna på lärarna – för elevernas skull! (Kan skolan bättre?)

2

30 januari, 2015 av Harkling

Lärarna utgör (eller borde utgöra) en kvalificerad yrkesgrupp med gedigna kunskaper och deras åsikter ska tas i beaktande och värderas. Det är, i kombination med högre löner, enda sättet att göra läraryrket attraktivt igen och att rekrytera ny personal för framtida behov. Lärarna måste ses som de experter i pedagogiska frågor, vilket också är viktigt ur elevernas perspektiv. Ända sedan ekonomiska åtstramningar blev vardag i skolan har barn med särskilda behov kommit i kläm. När lärare slagit larm och efterlyst åtgärder – ofta redan på lågstadiet – har de uppmanats att lösa problemet inom klassens ram eftersom det saknas resurser. Under min tid som specialpedagog på en gymnasieskola mötte jag alltför många elever som gått genom hela grundskolan, utan att få sin problematik diagnosticerad och utan att få kvalificerad hjälp, däribland flera dyslektiker.

Om en elev har behov av extrainsatser i någon form så ska dessa sättas in på lärarens ordination och genomföras av välutbildad och pedagogiskt kompetent personal. Genast! De som behöver extra stöd, oavsett om det handlar om inlärningssvårigheter, social utsatthet och/eller dåliga kunskaper i svenska, ska få effektiv och adekvat hjälp, helst redan från förskolan. Denna hjälp ska pågå så länge behovet kvarstår, vara schemalagd och – även här – på ett systematiskt sätt förmedlas av utbildad personal.

För de elever som ändå inte når fram till gymnasiebehörighet måste finnas alternativ i form av praktiska utbildningar kombinerade med yrkesanpassade teoristudier. Dessutom bör Kom Vux-systemet återupprättas – i en mer kontrollerad form – för att tillsammans med t.ex. folkhögskolor (och varför inte privata alternativ?!) fånga upp de unga vuxna som vill komma tillbaka i utbildning senare i livet. Kom Vux ska däremot inte vara en genväg till högre betyg för de som väljer att ”softa” och taktikstudera på gymnasiet.
Hela vägen genom grund-, gymnasie-, och vuxenutbildning är kompetenta lärare och handledare en förutsättning för goda resultat.

Nästa avsnitt: Läxor eller inte läxor

Annonser

2 thoughts on “Lyssna på lärarna – för elevernas skull! (Kan skolan bättre?)

  1. harkling skriver:

    Du märkte väl min lilla brasklapp (”eller borde vara”) i inlägget. Jag har tagit upp problematiken med lärares dåliga kompetens i flera avsnitt och jag är helt överens med dig om att alltför många inte har den utbildnings- och erfarenhetsbakgrund som borde vara en självklarhet. Men att lärares oro för vissa elever inte tagits på allvar under en lång följd av år, utan problem skjuts på framtiden, är inget nytt utan blev vanligt redan i samband med kommunaliseringen. Jag utgår från att en förändring av lärarutbildningen kommer till stånd och också att intagningskraven kraftigt skärps i framtiden. Detta lär dock inte bli verklighet med nuvarande regering.

    Gilla

  2. norah4you skriver:

    Håller inte alls med dig generellt. Det är få lärare idag som har tillräcklig utbildning i Barn- och Ungdomars utveckling samt i didaktik. Då talar jag om de lärare som är ämnes- och stadiebehöriga. De övriga har ännu sämre förutsättningar.

    Har inte träffat en enda av de som inte gått på Lärarhögskola som har förutsättning att individualisera undervisningen i en 30 elevs grupp. Det var en av de viktiga bitarna vi lärde oss på Lärarhögskolan i Linköping.

    Så ärligt talat svenska lärare håller tyvärr inte alls önskvärd standard. Något som ofta framhålls av mina jämnåriga som gick lärarhögskolan direkt efter gymnasium på 60-talet. Samtidigt har de liksom jag som skolade om mig till SO-lärare från att varit systemprogrammerare och naturvetare med stor beklagan sett kvalitén på läroböckerna sjunka år från år. Det som på vår tid man lärde in i 4:an, på min avlidne fars tid redan i 3:an det finns inte ens med i läroböcker för 7:an normalt sett. Fyllerifrågor och alternativfrågor är standard i de flesta svenska skolorna när det är prov.

    Visst finns det lärare att lyssna på. Men på en vanlig skola idag är det ofta så att de är i minoritet. Ibland är även de lärare som överhuvudtaget gått på Lärarhögskola i minoritet. I ett stort antal ämnen är min erfarenhet lika bedrövlig som den internationella undersökningen visade vad gäller svenska lärares ämnesbehörighet även om de är behöriga som lärare.

    I ett stort antal kommuner som jag själv sett närmare på är det mycket vanligt att de som är ämnes- och stadiebehöriga och söker fasta tjänster får se sig förbigångna av lärare som har helt annan ämnes- eller stadieutbildning och som saknar utbildning efter gymnasium i minst ett av de ämnen de undervisar i.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s