Datorn i undervisningen (Kan skolan bättre?)

1

4 februari, 2015 av Harkling

Datorn är, rätt använd, ett fantastiskt hjälpmedel och har en självklar plats i undervisningen, men att bara släppa eleverna lösa för att ”söka sin kunskap” är inget bra arbetssätt. Det sägs ofta att de kan mer än lärarna på dataområdet och det är säkert sant i fråga om teknikaliteter, sociala medier och spel, men inte när det gäller att ta till sig information. Ofta googlar de på något tema, läser rubrikerna på träffar de fått och meddelar att de inte hittat den information de behöver. När de får rådet att gå in i texterna under rubrikerna konstaterar de att det är ”alldeles för svårt”, eller kopierar i värsta fall, texten rakt av utan att ha begripit någonting. De har inte kunnat tillgodogöra sig texten, som är skriven för normalbegåvade vuxna, vilket inte betyder att det är något fel, vare sig på eleverna eller på texterna.

Många tonåringar har helt enkelt inte den begreppsuppfattning, erfarenhetsbakgrund och mognad som behövs för att förstå och sätta det lästa i ett större sammanhang. Här måste läraren hjälpa till genom att utveckla, förklara och göra informationen begriplig, men skolan missar grovt när man ända från lågstadiet lämnar över ansvaret till barnen genom att låta dem ”söka sin egen kunskap” och ”forska” på egen hand. Det ytflyt som brett ut sig i svensk grundskola skapar kunskapsmässig osäkerhet och är för många inte en tillräcklig bas för att gå vidare i högre studier eller för att som vuxen på egen hand hitta fakta och argument, vilket i sin tur är nödvändigt för ett fungerande demokratiskt samhällssystem, där alla bör vara delaktiga.

För elever med specifika svårigheter, t ex dyslektiker, blir ”forskandet” ännu mer komplicerat och kan till och med förvärra deras problem och lärarens insats blir därmed ännu viktigare.  För denna kategori finns emellertid många databaserade träningsprogram. Ett heltäckande sådant, som jag har använt med gott resultat för mina elever, från lågstadieålder upp till vuxna, är Lexia. Ofta finns programmet på skolorna, men tyvärr saknar många lärare utbildning för det. Jag har sett flera exempel på hur elever sätts att ”leka” med övningar på måfå, vilket inte är avsikten, utan läraren har här en uppgift att, på egen hand eller med hjälp av ett diagnosprogram, Provia, skapa individuella övningar utifrån varje elevs behov. Varje gång en övning genomförts registreras den i ett statistik- och belöningsprogram där eleven kan följa sina framsteg och när målet är uppnått ökas svårighetsgraden.
Andra program jag testat har fungerat bra på begränsade övningsmoment, men saknat den flexibilitet och möjlighet till individualisering som finns hos Lexia.

Arbete med dator förutsätter emellertid att alla elever har tillgång till dator i klassrummet och att skolan har satsat på väl fungerande teknik. Oroande när man nu läser om att detta har blivit ett nytt område för besparingar när kommuners resurser går till andra ändamål.

Nästa avsnitt: Vem blir lärare?

Annonser

One thought on “Datorn i undervisningen (Kan skolan bättre?)

  1. norah4you skriver:

    Det som står ovan ”Datorn är, rätt använd,ett fantastiskt hjälpmedel och har en självklar plats i undervisningen, men att bara släppa eleverna lösa för att ”söka sin kunskap” är inget bra arbetssätt är helt sant. Säger jag som från början var systemprogrammerare (71) innan omskolning till SO-lärare.

    Problemet med att använda datorn i undervisningen är att inte ens gymnasieelever idag har fått tillräcklig möjlighet att lära in källkritisk analys. Det är alldeles för lätt att tro att något är sant bara för att det står på internet. Ett annat problem är att elever som använder datorn som uppslagsverk inte lär sig använda det verktyg – skrivna ord i äldre böcker samt i uppslagsverk – som de om de vill läsa vidare på universitet behöver kunna.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s