Vem blir lärare? (Kan skolan bättre?)

2

4 februari, 2015 av Harkling

Goda relationer mellan lärare och elev är tillsammans med lugn och ro i klassrummet de viktigaste faktorerna för inlärning enligt Hattie. Blir någon förvånad? Men hur hitta de personer som blir de ultimata lärarna med förmåga att skapa sådana relationer och upprätthålla den ordning som ger arbetsro? Inom gruppen lärare finns, precis som i alla andra grupper, olika personlighetstyper. När lärarutbildningen skedde på seminarier gjordes urvalet inte bara utifrån betyg, utan också utifrån personlig kontakt och ”provlektioner”. Med lärarhögskolan blev betyg enda urvalsinstrumentet och under de senaste 20 åren har betygskraven för antagning sjunkit ner till bottennivå. (Avsnitten ”Studentkompetens I och II)

Man kan tänka sig vissa egenskaper som borde vara en tillgång för blivande lärare, såsom ledarskapstalang, empati, intresse för människor, god kommunikationsförmåga. Inget av detta framgår av betygen och vägs inte in när lärarkandidater rekryteras. Det är inget orimligt antagande att personer med sådana egenskaper sökte sig till lärarutbildningen under en tid då antagningspoängen var avsevärt högre, när yrket hade en annan status och innebar andra villkor. I dag handlar det ofta inte om ett förstahandsval.

Mikael Börjesson, docenten i Uppsala, (avsnittet ”Forskning och förskräckelse”) konstaterade att ”blivande lärare rekryteras från en annan grupp nu än för några decennier sedan”. Handlar det bara om individer med lägre studieresultat eller kan det också vara fråga om personlighet? Den lärarroll som har tonat fram efter kommunalisering och politikers petande i pedagogiken har blivit mera tillbakahållen, styrd och ängslig och lockar kanske en annan personlighetskategori?

Så länge lärarutbildningen leder fram till ett låglöneyrke med dörrmattestatus, där vem som helst blir antagen, kommer man inte lyckas rekrytera de mest lämpliga personerna och någon ändring är inte i sikte så länge ansvaret för skolan ligger hos kommunerna.

Nästa avsnitt: Jämställdhet/Lärarsamarbete

Annonser

2 thoughts on “Vem blir lärare? (Kan skolan bättre?)

  1. harkling skriver:

    Absolut! Ett återförstatligande och tydliga kunskapskrav är enda sättet att höja kunskapsstandarden i skolan.

    Gilla

  2. norah4you skriver:

    Som minst borde ämnes- och stadiebehöriga lärare få sin lön direkt från staten. Som mest borde det ske någon form av statligt huvudmannaskap oavsett utövare samt med större krav på att utförare oavsett kommunal, privat eller annan SKALL uppfylla samtliga krav i kursmål, arbetsskydd (för elever, lärare och övrig skolpersonal) och skolhälsovård + skolbibliotek.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s