Jämställdhet/Lärarsamarbete (Kan skolan bättre?)

Lämna en kommentar

5 februari, 2015 av Harkling

Skolans uppgift att verka för jämställdhet mellan könen har betonats i varje läroplan de senaste trettio åren. Man brukar säga att vuxna ska föregå med gott exempel eftersom barn inte gör som vuxna säger utan som vuxna gör. När skolan mer och mer blir en kvinnovärld ger det en tydlig signal om att den inte är en attraktiv arbetsplats för män.
Kvinnodominans inom ett yrke medför med automatik lägre lönenivåer, lägre status och en manlig flykt till andra, mer lukrativa, arbetsfält. Fler män behövs i skolan, men för att locka dem måste en uppvärdering och uppstramning av läraryrket ske på flera plan. Mp:s krav på läromedelsförlagen att skriva om historieböckerna är knappast en lösning i det sammanhanget. (Läs mer i avsnittet ”Könsroller”)

Efter kommunaliseringen bildades lärarlag, ofta sammansatta ”uppifrån” på ett sätt som saknade all relevans. Lärare kunde bli placerade i lag där varken ämnen, elever eller årskurser var gemensamma, men där de ålades att samarbeta.
Tid som avsattes för detta upplevdes av naturliga skäl som bortkastad. Lärare behöver samarbete, men var när och hur är de själva kapabla att avgöra. Det måste utgå från verkliga behov, inte vara en konstruktion för att fylla ut den tid som de tvingas tillbringa på skolan.

Nästa avsnitt: Integration – i skola och samhälle

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s