Svensk skola (rättvist) sågad igen.

Lämna en kommentar

5 maj, 2015 av Harkling

En stor del av gårdagens nyhetssändningar ägnades åt OECD:s totalsågning av svensk utbildning. Andreas Schleichers slutsats, att ”skolan förlorade sin själ i början av 90-talet” och därmed gick från positiv förebild till avskräckande exempel, var knappast någon nyhet, men icke desto mindre en välförtjänt kritik av den förda skolpolitiken.

Att kommunaliseringen innebar den slutgiltiga dödsstöten bekräftades av professor emeritus Leif Lewins rapport, presenterad i februari 2014 (mer om detta i avsnittet ”Svenska elever på bottennivå”), men faktorer som försämrad status för läraryrket, sämre arbetsvillkor, sjunkande löner och urholkning av skolans kunskapsförmedlande roll till förmån för en betoning av sociala aspekter, hade redan skapat osäkerhet och otrivsel i lärarleden vilken förstärktes i och med kommunaliseringen. (Avsnittet ”Kommunaliseringen – vägen mot okunnighetens mörker”)

Många lärare ville – men vågade inte – ifrågasätta det förakt för lärares yrkeskompetens som visades från kommunpolitikers sida från början av 90-talet. Till detta kom en lärarutbildning som inte var anpassad till skolans organisation. Trots att negativa konsekvenser visade sig redan i slutet av 90-talet hävdade den dåvarande regeringen med en dåres envishet att Sverige hade Europas bästa skola.

Alliansregeringen påbörjade ett välbehövligt förändringsarbete, men att bygga upp något som tagit 30 år att rasera är inte gjort i en hanvändning och kommer att kosta mer i resurser än Sverige med nuvarande prioriteringar kan finansiera. Till den nuvarande regeringens förslag om mindre klasser saknas dessutom behöriga lärare för att tillsätta de tjänster som krävs och inte heller finns utbildade speciallärare till de 1000 tjänster som utlovats, eftersom (S)-regeringen för länge sedan avskaffade speciallärarutbildningen. (Mer om detta i flera av tidigare avsnitt.)

Andreas Schleicher har förslag på hur Sverige ska kunna vända utvecklingen och återta positionen som föregångsland i utbildningshänseende, men att det skulle kunna ske genom lägre antal elever i klasserna tror han inte på. (Avsnittet ”Skolsatsningar kostar”) Schleicher ser i stället lärares kompetens som den viktigaste faktorn för en bättre skola.

En möjlighet – mindre kostsam och säkert mer effektiv än att snabbutbilda ett stort antal lärare med samma kravlöshet som hittills gällt – vore då att engagera äldre, ämnesbehöriga, kanske pensionerade lärare som handledare/mentorer ute på skolorna. Inte minst lågstadielärare, utbildades före 1988, sitter på en gedigen mängd kunskap i basfärdigheter som dagens 1-7-lärare inte kommit i närheten av.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s