Fingal, Johansson, avgifter och Västlänk (2)

Lämna en kommentar

10 maj, 2015 av Harkling

Forts. från föreg. inlägg.

I del 1 av pappers-GP 9 maj konstaterar Anna Johansson att inget kan stoppa Västlänken. http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.2709604-anna-johansson-inget-kan-stoppa-vastlanken Man skulle kunna tro att hon har diskuterat ihop sig med fröken Fingal. Argumentationen är på samma nivå och insinuerar att göteborgarna ifrågasätter något de inte begriper.

Hon påstår att vi inte vill ha någon infrastruktursatsning. Det är naturligtvis inte sant. Majoriteten av göteborgarna vill inte ha Västlänken, men den är bara en del i ett projekt som vi i övrigt inte har något emot. Orsaken till den negativa inställningen tror hon kan ligga i att beslutet ”togs ganska fort” och där har hon rätt. Det togs så fort att de flesta – både politiker och allmänhet – inte hann få klart för sig vad det skulle innebära.

”När man säger att det här inte är ett demokratiskt beslut, då underkänner man ju hela den representativa demokratin…” svarar hon på frågan om hur hon ser på motståndet mot tunneln. Men snälla Anna! Det var inte ett demokratiskt förankrat beslut! Göteborgarna var lovade en folkomröstning innan det klubbades. Den uteblev. I samband med riksdags- och kommunvalet 2006, då frågan första gången nämndes, var allt fortfarande så oklart att inga väljare kunde ta ställning. Någon information eller diskussion hade inte förekommit innan och ställde man frågor till politikerna kunde de inte svara. Ändå anser Anna Johansson att frågan är avgjord. Hon säger också att andra alternativ i samband med projektet är utredda sedan ”flera decennier”, men de påstådda utredningarna rimmar illa med fakta som tagits fram av Martin Wannholt.

”Syftet (med Västlänken) har varit att öka kapaciteten i järnvägsnätet för att öka pendlingen…” säger Johansson vidare. Det syftet är helt förfelat enligt Claes Westberg http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2706900-vastlanken-minskar-inte-bilpendlingen

Om politiker skulle ha ett personligt ansvar för konsekvenserna av sina beslut, skulle kanske inte Anna Johansson vara så tvärsäker i sina ställningstaganden.

I Gp 10 maj uttalar hon sig igen med anledning av löftet om slopad trängselavgift för Backa-borna från 1 januari 2015. Boende i Backa betalar fortfarande avgift och kommer så att göra under överskådlig tid, enligt Johansson på grund av byråkratiska regler.
När det gäller förseningsavgiften på 500 kr ger Johansson beskedet att där inte kommer bli någon ändring eftersom den intäkten är en del av den beräknade Västlänksfinansieringen. Frågan om summan är rimlig eller inte vill hon inte svara på, utan konstaterar bara att den inte går att ta bort.

Är det lagligt att ta ut en sådan förseningsavgift? Är det i så fall fritt fram för företag att sätta förseningsavgifter på samma nivå? Hur ställer sig Konsumentverket till sådana avgifter? Tänk om alla såg till att betala i tid. Hur skulle det då gå med finansieringen? Ytterligare avgiftshöjningar?

Sådana fogdefasoner som nu praktiseras förekom på Gustav Vasas tid och borde inte dyka upp i ny skepnad på 2000-talet!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s