Svenska skolan fast i flumträsket

Lämna en kommentar

2 juni, 2015 av Harkling

Det går numera inte en dag utan medierapportering om problem i skolan, vilket bekräftar och förstärker en redan negativ bild. Enstaka ljusglimtar från en och annan friskola skapar inga stora rubriker, eftersom de inte passar in i den gängse politiska uppfattningen. Trots att alla är medvetna om att något måste göras, nöjer sig politikerna med ”plåster på såren” i stället för att ta itu med ”grundsjukdomen”. Ingenstans illustreras uttrycket ”Mycket snack och lite verkstad” så tydligt som på skolans område. Ofta görs dessutom prioriteringar som är direkt skadliga, men som presenteras som ”nödvändiga omorganisationer”. Det som händer i SDN Majorna-Linné är ett bra exempel.

Trots massiva protestaktioner och uppmärksamhet i media, har man där klubbat nedskärningar vilka leder till omfattande personalneddragningar. De som drabbas är i första hand barn med särskilt behov av stöd, eftersom man drar in speciallärar- och assistenttjänster. (S) och (Mp) lovade inför valet storsatsningar på skolan. Deras partikollegor i ”skyltfönstret Göteborg” visar nu hur sådana satsningar ser ut i praktiken. Riktigt patetiskt blir det när skolledare och lärare tröstar eleverna med att de kan ”lära sig via Ipad”. Ännu ett bevis på den skrämmande inkompetens som finns i vissa kommunala skolor – inte minst i ledarskapet.

GP (”Protesten hjälpte inte”, 27 maj 2015) har intervjuat en 12-åring som inte tror att Ipad är någon mirakelväg till lärande. ”För mig fungerar det bara när riktiga lärare sitter med mig, förklarar, visar med händerna och ritar”, säger hon. Vilken Ipad klarar att ta över den rollen? Övertron på datorer är något man sett i skolan under en 20-årsperiod och under samma tid har elevernas resultat stadigt försämrats. Man måste fråga sig om datoriseringen, på grund av felaktig användning, i stället haft en negativ effekt. Rätt använd är datorn ett fantastiskt hjälpmedel, men den är inget substitut för lärare.

Alltid kloka Inger Enkvist (professor i Lund) skrev i sin debattartikel ”Sverige måste sluta leka skola” (GP 23 maj) om tillståndet, sedan ytterligare en OECD-rapport visat svensk skolas tillkortakommanden. I den rapporten ifrågasätts alla etablerade orsaksförklaringar. ”Vi borde inte behöva höra OECD:s experter eftersom eleverna själva kan diagnosticera problemen” påpekar Enkvist och refererar till en elevrådsordförande i åk 9 som säger: ”Klimatet har blivit så fruktansvärt försämrat de senaste åren att man inte längre kan höra vad läraren säger eller ens göra enskilda uppgifter”. Den flickan är lika klarsynt som 12-åringen i Majorna-Linné.

OECD-rapporten är ännu ett exempel på hur Sverige utmärker sig (negativt) i förhållande till andra länder. Finns orsaken kanske i att landet styrs av ett antal politiker unga nog för att ha gått i flumskolan och som därför brister i kunskap och insikt?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s