Vad är det du läser?!

2

25 augusti, 2015 av Harkling

Ungefär hälften av alla mina år som lärare har jag ägnat åt undervisning i svenska som andraspråk. Jag har haft elever i alla åldrar, från sjuåringar till pensionärer och på alla nivåer, från alfabetisering av vuxna som inte kunnat läsa/skriva på sitt hemspråk till kvalificerad yrkessvenska för akademiker på Göteborgs större företag (och ja – jag har behörighet och lärarlegitimation för samtliga dessa nivåer). Det har varit lärorika år och jag har kunnat konstatera hur rätt de har som betonar att ”invandrare” inte är en homogen grupp; hur stor roll studiebakgrund och den egna motivationen spelar för framgång och tillträde till svensk arbetsmarknad; hur viktig den kulturella bakgrunden är för vilja och möjlighet till integration; hur olika inställningen kan vara till det nya landet och de lagar och regler som gäller här.

Jag har träffat många personer som jag aldrig kommer att glömma. En av dem är flickan som fick mig att börja läsa Avpixlat. Hon gick i årskurs 9 då och vi kände varandra ganska väl, eftersom hon började hos mig i 7:an. Hon var en tjej som funderade mycket över tillvaron och hon dröjde sig ofta kvar i klassrummet efter lektionen för att prata. Den gången, i 9:an, berättade hon om hur det var i stadsdelen där hon bodde. Om tonårskillarna som styrde och som de flesta var rädda för. Om hur hennes kusin blivit gängledare, vilket gjorde att hon tordes vistas ute även när det var mörkt, eftersom alla kände till släktskapsförhållandet och därför inte vågade röra henne. Om hur hon bevittnat en uppgörelse där en tonårskille lämnats kvar medvetslös på cykelbanan och hur hon sedan fått ta emot hot för att hon kontaktat polis och ambulans. Det ansågs vara förräderi mot rådande, oskrivna lagar i stadsdelen.

För en stund bytte vi roller. Hon blev den som undervisade. Jag blev eleven, som med gapande mun tog till mig det hon berättade.
Om du vill veta sanningen om hur vi invandrare lever så ska du läsa Politiskt inkorrekt på nätet”, sa hon till mig.
När jag kom hem letade jag upp sidan, läste och förskräcktes. Bilden av en annan, okänd värld fanns där på skärmen och jag insåg att kunskap om denna värld var viktig i mitt jobb. Jag började alltså läsa Politiskt inkorrekt, men skaffade också information om sidan och insåg att det här var nyhetsförmedling man inte borde berätta att man tog del av; sådana nyheter traditionell media noggrant undvek att skriva om. ”En sida med koppling till SD”, ”rasistsajt” och ”hatsajt” var flitigt förekommande benämningar. 2011 bytte den namn till Avpixlat och det var tydligt att antalet läsare ökade för varje år, delvis som ett resultat av att den allt oftare omnämndes i negativa ordalag av vänsteranhängare.

Det där med hatsajt hade jag svårt att förstå. Jag tyckte – och tycker fortfarande – artiklarna håller hög kvalitet och de bygger ofta på nyheter som publicerats i lokalpress, då alltid med länk till källan. Det som tycks störa de politiskt korrekta är att vissa nyheter över huvud taget sprids och att man inte hymlar med etnicitet och identifieringsuppgifter.

I en artikel på Newsmill 2013 (länk saknas eftersom Newsmill inte längre finns kvar) beskrev Rolf Hillegren, f d kammaråklagare, sitt intryck av sajten efter att ha följt den i ett halvår. Enligt honom fanns i artiklarna ingenting som skulle kunna leda till åtal och inte heller placeras under rubrikerna ”hat” eller ”rasism”. Däremot konstaterar han att Avpixlat är invandringskritisk (Notera: ej invandrarkritisk) och kritisk till islam (men ej islamofobisk).

Hillegren önskar att ”…någon av alla dem som regelbundet använder negativa etiketter om sajten ville besvära sig med att skriva en utförlig artikel på temat ´Därför är Avpixlat en hatsajt´. Om jag får läsa en genomarbetad och saklig artikel som leder påståendet i bevis är jag beredd att ändra uppfattning” skriver han. Någon sådan artikel har mig veterligt ännu inte publicerats.
Hillegren konstaterar vidare att: … Om journalistkåren bestod av medlemmar med … ärlighet och integritet skulle Avpixlat vara fullständigt obehövlig. Sajtens existensberättigande beror helt enkelt på att den vanliga pressen inte fullgör sitt uppdrag – att informera i stället för att agitera”

och han avslutar med en riktig käftsmäll: Min slutsats blir – i vart fall tills vidare – att det är denna yrkesgrupp som genom osakliga skriverier utan underbyggda påståenden placerat Avpixlat i en skamvrå där många av sajtens belackare själva vore väl värda en framskjuten plats”.

Jag kan bara instämma i Hillegrens analys och jag tänker fortsätta läsa Avpixlat, eftersom jag vill veta och förstå något om det parallella samhälle som växer i Sverige. Sådan kunskap borde vara värdefull och relevant även för de politiker som tar beslut om frågor som rör svensk migrations- och integrationspolitik och som de gång på gång visar att de inte är tillräckligt insatta i.

2 thoughts on “Vad är det du läser?!

  1. LORENTZ BRYDOLF skriver:

    Hej. Upptäckte din blogg nyss via din kommentar till Patrik Engellaus fundering kring italienskans uppkomst. Kan bara säga att jag kommer fort sätta följa dig med stort intresse; dina betraktelser är suveräna!
    Mvh
    Lorentz Brydolf

    Liked by 1 person

Kommentera

