Buss genom Europa…

Lämna en kommentar

24 september, 2015 av Harkling

Nyss hemkommen från årets Italienvistelse.
Till Italien har jag genom åren åkt bil, tåg eller flugit. Jag har varit på studieresor, fortbildningsresor, nöjesresor, hälsa på vänner-resor, men det här var första (och troligen sista) gången jag åker på paketresa i turistbuss! Gabicce Mare, en tingel-tangelbadort på adriatiska kusten söder om Rimini, var inget man hoppade högt av lycka över. Inte heller merparten av de dagsturer vi gjorde. Vädret var däremot perfekt, med sol och runt + 30, exceptionellt i slutet av september. Men den här resan fick också en annan dimension…

…Buss genom flyktingland
Det positiva med bussresor är möjligheten att göra iakttagelser. Med den senaste tidens händelseutveckling och medierapportring förväntade jag mig flyktingströmmar utmed vägarna. Jag förväntade mig massor av tiggare i de länder och städer vi passerade. Lite nyfiken var jag också på hur det skulle vara vid gränsövergångarna. Och jo då, jag fick se en del.

Det började då jag gick genom Nils Ericson-terminalen. Där väntade en ganska stor grupp flyktingar (på vad?) och en av dem frågade mig på engelska var han kunde hitta bussen mot Köpenhamn. Tyvärr kunde jag inte hjälpa honom med svar på frågan. Den förvånade mig en aning. Ville han åka tillbaka? Var mottagandet i Sverige kanske inte vad han hade väntat sig, trots den hemsnickrade skylt någon satt upp och på vilken det stod: ”WELCOME TO SWEDEN! YOU ARE HEROES!”?

Inte någonstans under resan till Malmö eller genom Danmark syntes några flyktinggrupper på vandring mot Sverige. Inte heller i Tyskland. På gränsen mellan Österrike och Italien fanns ett antal poliser som stoppade och kontrollerade vissa fordon, dock inte vår buss.

Det var flera norrmän med på bussen. Svenskar och norrmän brukar som bekant hacka lite på varandra och vid ett tillfälle utspann sig följande dialog:
Svensken: (skadeglatt) ”Nu när oljepriset ligger så lågt så får ni snart en ekonomisk kris i Norge!”
Norrmannen: ”Den krisen blir en västanfläkt jämfört med vad som väntar er svenskar när ni ser resultatet av er flyktingpolitik!”

italiensk TV meddelades att Ungern hade fullbordat sin taggtrådsmur och att även Slovenien planerade att stänga gränserna. På de platser vi besökte i Italien syntes inga flyktingar och till min stora förvåning inte heller några tiggare, som det annars brukar vara gott om där.

På hemresan blev vi tvungna att vänta en halvtimma vid gränsen mellan Österrike och Tyskland innan vi kunde passera. Där pågick en större polisrazzia. Öststats- och italienskregistrerade bussar och bilar stoppades för kontroll och vi fick veta att man letade efter illegala flyktingtransporter. Vi, svenska bussresenärer, kunde ostört gå runt och studera vad som hände och när en vit minibuss med bakrutan täckt av brunt omslagspapper blev föremål för en mer ingående undersökning, steg nyfikenheten. Poliserna beordrade samtliga i bilen att stiga ur och öppna bakdörrarna. Den syn som mötte oss fick blodet att isas (i alla fall mitt). Där inne i bilen stod tre lager enkla träburar ovanpå varandra och i varje bur satt en hund. När dörrarna öppnades började hundarna skälla och förhoppningsfullt vifta på svansarna i tron att de skulle få komma ut. Det fick de inte. Dörrarna stängdes igen, sedan de fyra männen visat papper som tydligen var i sin ordning. Vilket öde väntade de hundarna? Jag är inte säker på att jag vill veta det.

Flera inslag på TV-nyheterna i Tyskland, där vi tillbringade resans sista natt, handlade om flyktingkrisen och om de krav som ställs på EU:s länder att solidariskt fördela det stora antalet människor som söker sig till Europa.

Ombord på färjan mellan Puttgarden och Rödby fanns en mindre grupp människor som antagligen var flyktingar, men för övrigt syntes inga till på hemvägen heller. Inte förrän vi kom tillbaka till Göteborg. DÄR var halva terminalen full av människor, packning, provisoriska bäddar, leksaker, kläder. Det gick knappt att sa sig fram. Några diskuterade och det lät som om de var upprörda. Personer från Röda Korset och andra hjälporganisationer fanns på plats, men verkade inte ha någon mer funktion än att försöka lugna ner stämningen.

Hemma igen påminns man via media om att ingenting just nu behandlas så ingående som flyktingsituationen och man anar en desperation bland EU:s ledande politiker. Vad ska hända? Vad kommer bli följden av beslutet om en rättvis fördelning av mottagandet? Bland flyktingarna själva är det inte populärt, eftersom majoriteten vill till Tyskland, Holland och Sverige enligt nyhetssändning på radio (2015-09-23). Vad händer i länderna runt Syrien, där brist på resurser för att förse flyktingarna med mat och vatten nu gör att ännu fler ger sig av, eftersom alternativet är att stanna och dö långsamt av hunger och törst? Hur kommer Europas stater att påverkas? Vilka blir följderna i Sverige?

Jag misstänker starkt att norrmannen får rätt i sitt påstående.

(Bilderna är beskurna för att undvika identifiering av personer)

Mot Alperna

Mot Alperna

?????????????

NE-terminalen

?????????????

Göteborg

Kommentera

