LO om SD (1)

1

22 december, 2015 av Harkling

En dag i vecka 51 dök LO:s film om Sverigedemokraterna upp varje gång jag besökte Twitter. Första gången tittade jag på den och funderade över innehållet. Andra gången scrollade jag förbi den. Sen började jag bli irriterad och när jag fick upp tweeten för femte gången bestämde jag mig för att granska filmen närmare och analysera den. https://www.youtube.com/watch?v=snh4xeL7I3Q

Att den är gjord i propagandasyfte och avsedd att stoppa flykten av LO-medlemmar från (S) till (SD) är ingen hemlighet. Vid första påseendet kan den verka nog så övertygande, men vid mer ingående granskning hopar sig en rad frågetecken och reflexioner.

För att inte trötta ut mina läsare kommer jag att lägga upp artikeln som en följetong och studera en bit i taget. Och trots att vi är inne i julveckan kommer jag inte att vara snäll. Inte heller politiskt korrekt.

Bränder i asylboenden
Filmen startar med konstaterandet att bränder förekommit på många asylboenden under hösten 2015 och där görs sedan en direkt koppling till SD med hänvisning till uttalanden på Facebook-sidor och ”SD-vänliga öppna forum på nätet”. Speakern fortsätter sedan: ”Men det hinner brinna 24 gånger innan partiledaren, Jimmie Åkesson går ut och uppmanar till besinning”.

Som läsare/lyssnare får jag uppfattningen att SD står bakom asylbränderna. Det är en allvarlig anklagelse och om den är sann så måste det gå att via Google hitta domar som verifierar detta. Jag går igenom ett par sidor med träffar, men ingen rapportering om dömda gärningsmän finns. Däremot hittar jag flera intressanta länkar:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-utreder-mojlig-brandkoppling-men-brander-pa-asylboendeHelene Lööw, docent i historia, har studerat den våg av attentat som riktades mot flyktingförläggningar under 80- och 90-talet. Då handlade det oftast om gärningsmän som agerade på eget initiativ, utan band till någon organisation.
http://nyheteridag.se/flyktingbarn-greps-for-anlagd-brand-pa-asylboende-polisen-manga-av-brotten-begas-av-migranter/
http://www.expressen.se/nyheter/en-av-tre-brander-kan-ha-startats-av-boende/
http://www.svd.se/17-brander-i-asylboenden–noll-misstankta

Det blir stora rubriker när bränder inträffar. Sedan är det tyst. Ingen rapportering om vem eller varför? Har polisen inte kunnat hitta de skyldiga, eller har det visat sig vara ”fel” personer?

LO hyser emellertid ingen tvekan om vem som ligger bakom.

 

Nästa avsnitt av LO om SD (2) ”SD och nazismen” 28 december

One thought on “LO om SD (1)

  1. SasjaL skriver:

    I desperationens tecken …

    Tänk om LO analyserade flera andra regerings-/riksdagspartiers bakgrund. Vad skulle man finna då? Misstanken är stark över att man kommer att inse sin egen bakgrund då, med tanke på den hårda kopplingen till Socialdemokraterna … Det känns mer som försöker hindra att LO-skutan sjunker allt djupare, men inte som regeringen genom att borra nya hål för vattnet att rinna ut via, utan i desperation peka finger …

    De flesta inser nog att fackförbund skall ägna sig åt vad dom är avsedda för. Inte att basunera ut politisk propaganda. Man har redan tappat många medlemmar, så varför försöker de bli av med ännu flera? De allra flesta medlemmarna ser nog helst att den höga medlemsavgiften gör någon nytta och inte går till att rädda inkompetenta politiker och fackpampar …

    Liked by 1 person

Kommentera

