Män, Kultur och Sex

1

14 januari, 2016 av Harkling

Jag tycker Rebecca Weidmo Uvell, borgerlig opinionsbildare och feminist är en av Sveriges bästa debattörer. Hon har en förmåga att sätta fingret rakt på det hon vill ha framfört och hon gör det klart och lättbegripligt. Inte minst här http://www.svt.se/opinion/article5762210.svt när hon skriver om händelserna i Köln och turerna kring dessa.Sedan nyheten om vad som hände där (och på andra platser) under nyårsnatten har debatten varit intensiv, och bitvis extrem, på sociala medier.

”Svenska män, ni är minst lika skyldiga som männen i Köln” tycker journaliststudenten Elaf Ali
http://nyheter24.se/debatt/824664-svenska-man-ni-ar-minst-lika-skyldiga-som-mannen-i-koln
En majoritet av de som läst/hört hennes åsikter tycks ha en annan uppfattning.

Är det inte ”hets mot folkgrupp” att anklaga svenska män på det här sättet? Ali drar ju alla över en kam.

Maria Corazza Bildt skriver i GP (14/1 2016) att ”Mäns våld mot kvinnor saknar nationalitet” och hänvisar till hur situationen ser ut i Europa som helhet. http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2955734-alla-har-ansvar-att-kampa-for-kvinnors-ratt

Jag tycker Corazza blandar ihop äpplen och päron. Det var ju inte  inhemskt kvinnovåld som orsakade händelserna i Köln, utan här kom aktörerna från länder med en radikalt annorlunda inställning till kvinnor än den som råder i Tyskland.

Så klart finns förtryck, särbehandling och till och med våld mot kvinnor i Europa, men vad händer på sikt när så många män från kulturer med reaktionär kvinnosyn kommer till länder som Tyskland och Sverige?

Bland dessa män finns de som företräder extrema åsikter, som betraktar kvinnor som underlägsna och anser dem vara männens egendom. Där finns de som av religiösa skäl vägrar ta kvinnor i hand och som nekar flickor tillträde till utbildning och arbetsmarknad.

Det finns naturligtvis – som Birgitta Ohlsson (L) uttryckte det i en nyhetssändning 12/1 2016 – ”skitstövlar” också bland svenska män, sådana som förtrycker och trakasserar kvinnor, men jag vill ändå påstå att de utgör en minoritet. Detta tack vare att vi i Sverige ända sedan 70-talet fört en debatt om kvinnors rättigheter och gjort män uppmärksamma på sitt beteende mot oss. Där har Sverige legat i framkant jämfört med de flesta andra länder.

Om  integration definieras som ”ömsesidig påverkan”, vilket är fallet i många svenska kommuners handlingsplaner, är risken stor att reaktionära åsikter får spridning.

I debatten ser vi också de här två figurerna som väl ingen med hjärnfunktionen i behåll kan ta på allvar. (Hämtat från Twitter, 13/1 2016)

Twitter Arnstad

 

Mina egna erfarenheter på området sexuella trakasserier begränsar sig till bara två tillfällen, trots att jag varit med ett tag. Den första incidenten inträffade i en skolkorridor när jag var 14.
En jämnårig gosse körde upp handen på ett onämnbart ställe och jag reagerade reflexmässigt genom att vända mig om och – med all kraft jag kunde uppbåda – sätta en smocka i hans ansikte. Han fick en stor, röd blaffa på kinden, dröp iväg och gjorde aldrig om sitt misstag. I alla fall inte på mig. Detta är enda gången något liknande hänt mig i Sverige.
Andra gången var i Italien och jag var vuxen. Platsen var en fullpackad buss på den ökända linjen Roms central – centrum, ficktjuvarnas eldorado. Om man alls lyckats knöka sig in, så står man där man står tills man i bästa fall kan stiga av vid rätt hållplats.
På en sådan tur hade jag fått en man bakom mig. Jag hade sett honom stiga på. Snyggt klädd i kostym och överrock, svarta, välputsade skor och med en portfölj inklämd under armen. Denna man tryckte sig plötsligt mot mig och började jucka fram och tillbaka! Jag blev rasande, precis som när jag var 14, men örfilsreflexen fungerade inte i trängseln på bussen. Däremot hade jag höga och ganska vassa klackar och en sådan klack placerade jag så hårt jag orkade i hans ena välputsade sko. Han förstod vinken och slutade genast med sitt tilltag.
MEN – historien var inte slut där och det är poängen. När jag berättade om händelsen för min italienska väninna sa hon:
Å, jag skäms för min landsmans beteende. Men det där var faktiskt ett sätt för honom att visa uppskattning, även om det var ett dumt sätt.”

Det där hände för ett antal år sedan och jag tror inte jag skulle fått samma kommentar i Italien i dag, men att jag ens då skulle fått det i Sverige håller jag inte för troligt, så FÖRSÖK INTE TUTA I MIG ATT KULTURELLA SKILLNADER INTE SPELAR ROLL NÄR DET GÄLLER HUR MÄN BEHANDLAR KVINNOR!

One thought on “Män, Kultur och Sex

  1. SasjaL skriver:

    PISA-studierna på pränt. Kortfattat, kvinnor skall alltså akta sig för personer som Henrik Arnstad och Anders Lindberg …

    Att journaliststudenten Elaf Ali uttrycker sig är nog inte så konstigt, då journalistutbildningen utbildar personer till att bli politiska sänken för pressen …

    Liked by 1 person

Kommentera

