Vänsterverk gav ”skolvärk”

3

30 mars, 2016 av Harkling

 

Skolan är ständigt på tapeten. Ett givet samtalsämne var människor än träffas och ett tacksamt objekt för journalister. Söndagens GP (27 mars 2016) innehöll två artiklar om skola/förskola. Den ena, av Isak Skogstad, ordförande i Lärarnas Riksförbunds studerandeföring; en beskrivning av en skolvardag som förskräcker. Den andra av Joakim Lamotte om bemötandet i förskolan. Senare i veckan, (29 mars 2016) kunde vi i ytterligare två artiklar läsa om Göteborgs svek mot elever i behov av särskilt stöd och vilka konsekvenser detta fått för Pernilla som har diagnosen autism. Dessa artiklar följdes upp på ledarsidan (30 mars 2016)

Det är tydligt att Socialdemokratins skyltfönster Göteborg har dokumenterade problem med ”en skola för alla”. Dessvärre handlar det inte bara om Göteborg, utan om hela det svenska utbildningsväsendet från förskolan upp till högskola/universitet. Återkommande kritik från Skolinspektionen har ännu inte haft någon effekt och inte heller de skrämmande resultat som Pisa-undersökningarna visat under många år.

Det är inte så länge sedan (S) på fullt allvar hävdade att de skapat Europas bästa skola. Det hör man dessbättre inte längre, vilket ändå tyder på en viss självinsikt. I den riktningen pekar även det faktum att allianspartiernas ifrågasättande av stadsdelsnämndernas skolansvar i Göteborg nu lett till en översyn för en tänkbar omorganisation. Med ett centralt ansvar för skolan blir det slut på möjligheten för olika instanser att skylla på varandra och fortsätta göra ingenting.
Bawar Ismail skriver i sin ledarartikel https://www.gp.se/nyheter/ledare/1.3041526-adress-ska-ej-avgora-skolans-kvalitet :

”Det råder stora skillnader mellan olika skolor. I en stadsdel kan det finnas resurser för särskilt stöd, samtidigt som det saknas i en annan del av staden. I ett sådant läge är det olämpligt att tio olika stadsdelar ansvarar för sina respektive skolor. Om något bidrar systemet bara till att upprätthålla en ojämlik skola där det är hemadressen som avgör vilken kvalitet på skolgången som eleverna får, beroende på hur engagerad föräldrarna eller stadsdelspolitikerna är. ”

Att bristande organisation är en del i skolans brant fallande trend är illa nog. Till detta kommer nedvärderingen av lärarna – ett utslag av avundsjuka mot en yrkeskår som ansågs privilegierad och utlöste en hetskampanj när S-politikern Gösta Brodin gick ut i media och påstod att lärare jobbade halvtid. http://www.dn.se/kultur-noje/sverige-har-slutat-undervisa-sa-forlorade-lararna-sitt-yrke/
”Det var skolstyrelsens ordförande i Åstorp, S-ombudsmannen Gösta Brodin, som höjde jämlikhetens fana. ”Lärarna jobbar bara halvtid, men har fullt betalt”, avslöjade han i Expressen i december 1982. (…) Brodin framställde lärarna som snyltare på välfärden: de var slöa, egoistiska, ett skrå som bevakade orättmätiga privilegier. (…) Och faktiskt ledde hans kampanjer mot lärarna till att staten satte i gång en översyn av lärarnas villkor.”
(S) tycks tacksamt ha anammat denna chans att trycka till lärarkåren och det som sedan hände har skapat ett ”slaskyrke” med låg lön och status, ett yrke som få i dag vill utbilda sig till och som många hoppar av efter några år. Efter tre decennier har vänstern fått den skola de frenetiskt jobbat för, med elever som dikterar villkoren i klassrummen och rädda lärare som inte törs sätta gränser http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.3039000-is ak-skogstad-alla-forlorar-pa-radda-larare ,
med vikarier som inte visar vanligt folkvetthttp://www.gp.se/nyheter/kronika/1.3038993-joakim-lamotte-vanligt-hyfs-borde-vara-en-sjalvklarhet-i-forskolan
och elever som inte får sina behov av extra stöd tillgodosedda
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.3040576-goteborg-samst-pa-sarskilt-stod
http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.3040570-skolan-blev-rena-kaoset

Göran Persson, med karriär i blicken, visste mycket väl, när han med hjälp av en handfull vänsterpartister drev igenom kommunaliseringen, att detta skulle bli spiken i kistan för svensk skola, men en riklig belöning i form av jobbet som finansminister, och så småningom statsministerposten, vägde tyngre.

Bild (47)

I dag har vi därför en skola som inte håller måttet, som inte klarar av att ge landets elever den utbildning de har lagstadgad rätt till. Detta utgör ändå inget hinder från att erbjuda barn till papperslösa och EU-migranter plats i skolan och därmed konkurrera om de resurser som uppenbarligen redan är otillräckliga, eller som utnyttjas på fel sätt.

Vänsterpolitiker har sänkt skolan, dränerat samhället på kunskap och trampat på en hel yrkeskår. Att dessa politiker skulle kunna, eller ens vilja, åstadkomma en normalisering av svenskt utbildningsväsende är föga troligt.

Annonser

3 thoughts on “Vänsterverk gav ”skolvärk”

  1. ulsansblogg skriver:

    Politikerna har experimenterat med och offrat skolungdomar under de senaste decennierna, Det kanske beror på att de inte vill ha en befolkning som har större kunskaper än vad de själv har! Det har talats om att vi ska vara en kunskapsnation samtidigt som politiska beslut tas som ger Sverige en motsatt utveckling.

    Liked by 1 person

    • Harkling skriver:

      Du har säkert rätt i din misstanke. Inger Enqvist skrev en intressant artikel i magasinet Neo om svensk kunskapssyn. Jag har tagit upp den tidigare här på bloggen.

      Gilla

  2. SasjaL skriver:

    Ja, dagens nivå på utbildningssystemet är inte det som Per-Albin Hansson hade visioner om …

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s