Skolavslutning i kyrkan

Lämna en kommentar

28 maj, 2016 av Harkling

Efter ett beslut i en skola i Herrljunga att flytta sommaravslutningen från kyrkan till en annan lokal, har föräldrar, som vill bevara en tradition, tagit initiativ till en egen avslutning i kyrkan samma dag som skolan har planerat sin. Rektor har därför valt att flytta fram skolans avslutning en dag med motivering att alla ska kunna vara med eftersom läroplanen förordar ”en skola för alla”.

GP berättar om konflikten i artikeln ”Föräldrar kuppar skolavslutning”, 26 maj 2016:
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/f%C3%B6r%C3%A4ldrar-kuppar-in-skolavslutning-i-kyrkan-1.1747498

Ifrågasättande när det gäller skoavslutning i kyrkan har förekommit i decennier, men inte fått någon större uppmärksamhet förrän en bit in på 2000-talet. Vad är problemet?
Googling ger 15 sidor med 10 träffar på vardera. En del är för, andra mot avslutning i kyrkan, några handlar bara om ren upplysning.

Den äldsta länk jag hittat är från 2007
http://www.svd.se/skolan-far-garna-ha-julavslutning-i-kyrkan och leder till en debattartikel i SVD, skriven av Jan Björklund.

http://muslimskafriskolan.blogspot.se/2009/05/muslimer-vill-ha-skolavslutning-i-kyrka.html går till en blogg som kallar sig ”Muslimska friskolan – Nordens största sajt om muslimska friskolor” och enligt den har muslimer inget emot att deras barn firar skolavslutning i kyrkan. I alla fall inte i Kista.

En mer aktuell artikel i NA (Nerikes Allehanda), 11 maj 2016
http://na.se/asikt/debatt/1.3853745-stort-folkligt-stod-for-skolavslutning-i-kyrkan
konstaterar att stödet är stort för avslutningar i kyrkan.

Fram till 90-talet var det nästan bara familjer med uttalat ateistisk syn eller tillhörande Jehovas vittnen, som inte ville låta sina barn delta i något som hade med kristen sed att göra. Dessa barn befriades från att bevista skolavslutningen om familjerna så önskade. På det enkla sättet löstes problemet och ingen ställde krav på att uppskattade traditioner skulle överges.
Nu förväntas i stället majoriteten ändra beteende för att minoriteter ska bli nöjda. Eller är det ens minoriteten som ställer kravet?

I många fall tycks det handla om någon slags missriktad skamkänsla hos vissa svenskar, vilken får dem att ängsligt välja bort allt som de tror kan vara provocerande i svensk kultur. Mona Sahlin gick i spetsen för ett sådant synsätt då hon 2002 levererade en numera klassisk midsommargroda:
”Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.”
Så vitt jag vet har hon aldrig förklarat varför svenskt midsommarfirande skulle vara mer töntigt än andra kulturers firande i olika sammanhang. Att hon dessutom erkände kulturens, identitetens och den egna historiens betydelse är en annan märklig del i uttalandet, eftersom det uppenbarligen bara gäller utanför Sverige.

Tyvärr tror jag hennes synsätt anammades av (alltför) många (speciellt i skolans värld och hos ”kulturvänstern”) och att detta i dag ligger till grund för mer eller mindre orimliga förändringskrav i svenskt kulturliv.

Traditioner är viktiga för samhörigheten i ett land. Att bjuda in de som kommer från andra länder till sådan samhörighet är ett sätt att inkludera. Den som inte vill ta en utsträckt hand väljer själv sitt utanförskap. Tanken, att det nya hemlandet skulle förneka den egna kulturen genom att ändra på allt från traditioner kring skolavslutningar till redigering eller bannlysning av äldre litteratur och film är egentligen helt absurd. Ändå är det precis vad som händer.

Om elever inte vill eller inte tillåts delta i några timmars skolavslutning, så låt dem slippa, men kräv inte att alla andra i missriktad solidaritet ska avstå från något de sett fram emot. Det handlar om en dag på läsåret och påverkar inte undervisning och inlärning. Enligt Skolverket finns inga hinder för att hålla samlingar i kyrkan så länge det inte förekommer religiösa inslag (bön, välsignelse eller trosbekännelse).

De lärare i Herrljunga som valt att säga upp sig bör kanske byta yrke, likaså den rektor som så totalt har misstolkat begreppet ”en skola för alla”.

kyrka

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s