Tuffa tider (för feminister och andra) 3

Lämna en kommentar

26 juni, 2016 av Harkling

Jag fick ett tips om en bok ” Islam – Religion, kultur, samhälle”, utgiven på Gidlunds 1985. Bakom utgivningen står Statens Historiska Museum och flera författare har medverkat. Att boken är så pass gammal gör den extra intressant. I mitten av 80-talet visste inte svenskar i gemen så mycket om religionen islam. Muslimska invandrare utgjorde inte någon stor grupp, bara 50 000 levde i Sverige 1984. De flesta var turkar och Turkiet var på den tiden relativt sekulariserat

Boken visar på ett kristallklart sätt vilka kulturkrockar som måste uppstå, när ett stort antal individer, vars hela tillvaro regleras av Koranen, flyttar in i västerländska samhällen i allmänhet och i Sverige i synnerhet.
För Sverige är ett extremt land på många sätt. Det har slagits fast i World Values Survei, http://www.worldvaluessurvey.org/wvs.jsp som har producerat denna culture map
där Sverige placerar sig i periferin. (Längst upp till höger)

culture-map_wvs6_491

Vi sticker ut på många områden:

långt gående demokratisyn, lagstadgad jämställdhet mellan könen, hög andel kvinnor på arbetsmarknaden, ekonomisk jämlikhetssträvan med välvilliga bidragsmöjligheter, ett generöst utbildningssystem, höga skatter, ett extremt högt flyktingmottagande, låga straffsatser för alla typer av brottslighet, högt utvecklad teknik och krav på god utbildning för att komma in på arbetsmarknaden.
Dessutom har vi under lång tid varit ett starkt sekulariserat land, där religionsfrihet råder och där kyrkan inte längre har något samhällsinflytande.

Islam är precis tvärtom!

Jan Järpe beskriver i bokens första kapitel islam som inte bara en religion utan också ett politiskt och juridiskt system, som på alla områden står i kontrast till västerländska normer. Synen på kvinnors ställning är ett sådant exempel:

”Islam ser Koranen som den slutliga uppenbarelsen. (…) Skillnader i mäns och kvinnors villkor motiveras med att de skulle motsvara de skillnader som finns i biologisk och psykologisk utrustning hos könen. (…) Skillnaden i juridisk status försvaras med skillnader i mäns och kvinnors natur.”

Religionsfrihet definierar han som ”den enskildes åsiktsfrihet, trosfrihet, kultfrihet och rätt att inom vissa gränser fritt välja sitt beteende” och slår fast att man som muslim i Sverige ”inte kan åberopa religionsfriheten för att få tillämpa Koranens regler i stället för svensk lagstiftning”.

I kaptiel 2 presenterar Bo Utas Islams politiska ideologi. Den ”(…) värnar om den privata äganderätten och hävdar familjens grundläggande betydelse. Sociala regler finns, som kan presenteras som hinder för överdriven rikedom, skydd mot materiell nöd, exploatering av människor och misshushållning av naturresurser. Islam kan alltså läggas till grund för en ´grön´ ideologi.”

Här finns kanske förklaringen på muslimsk koppling till Miljöpartiet?

Utas nämner också de många riktningar, rörelser och grupperingar som finns inom islam. En sådan gruppering, Muslimska Brödraskapet, karaktäriserar han som ”en av de mest militanta”. Detta alltså 1985!

I kapitel 9, Utrikespolitik – samförstånd eller konfrontation, visar Dag Sebastian Ahlander hur traditionell islam fått en renässans och blivit mer konservativ och militant allt eftersom den koloniala påverkan har försvagats. Han förutspår (fortfarande 1985!) att det ”i framtiden finns betydande risker för konfrontation mellan västerländska och länder inom islams kulturkrets. (…) Vi måste hålla drömmen om en generalkompromiss mellan olika kulturer levande, utan att tappa bort grundläggande värderingar om frihet och mänskliga rättigheter”.

I boken sägs inget om könsstympning, hedersmord, barnäktenskap, synen på homosexualitet, halalslakt eller följderna av kusingifte i flera generationer; några av de företeelser som är oacceptabla eller tveksamma i vårt land. Här några länkar som kan vara intressanta i sammanhanget:

https://unicef.se/fakta/kvinnlig-konsstympning
http://gapf.se/rapporter-och-statistik/
https://unicef.se/fakta/barnaktenskap
http://www.qx.se/8138/islam-fordomer-homosexualitet QX, Sveriges största gaynyhetssajt
http://www.expressen.se/ledare/johannes-forssberg-vi-maste-tala-om-kusingifte/
http://www.djurensratt.se/internationellt-arbete/las-mer/slakt-utan-bedovning

Kan livet i Sverige slipa av de värsta kulturkrockarna? Kommer anpassning att ske från båda sidor och vilka blir i så fall konsekvenserna? Vilka krav kan det svenska samhället ställa för att minska friktionen? Skjuter man kanske över målet när vissa kommuner vill servera alla elever kött från halalslaktade djur?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/foraldrar-anmaler-halalkott-i-skolan/
Hur lyckas man i arbetslivet möta kravet från muslimska män att vid lunchtid delta i moskéns fredagsbön? Hur kan muslimska kvinnor arbeta i vården om de inte får vidröra manliga patienters kroppar eller servera mat som innehåller fläskkött? Är det rimligt att organisationer får kommunala bidrag för sin verksamhet, trots att de stödjer islamister? Hur går det med den svenska jämställdheten?

Att det upprör när en manlig muslim vägrar handhälsa på en kvinna har alla vid det här laget noterat och förstått – utom Gustav Fridolin. Norah4you har intressanta synpunkter https://norah4you.wordpress.com/2016/06/21/tyck-som-jag-till-papperskorgen-i-sverige-galler-regeringsformen/
Till och med vänsterpartister börjar nu bli oroliga och kräver att partiet tar ställning i jämställdhetsfrågor relaterade till islam. http://www.gp.se/nyheter/debatt/v%C3%A4nsterpartiet-m%C3%A5ste-ta-st%C3%A4llning-om-diskriminering-1.2849614

Oron är befogad. Eftergifter kan rasera flera generationers arbete för kvinnors rättigheter.

Det är ett steg i rätt ritning när Kinberg Batra nu vågar fastslå att svenska värderingar måste respekteras. Sen gäller att gå från ord till handling.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s