Deklaration med frustration

Lämna en kommentar

29 mars, 2017 av Harkling

Årets vidrigaste dag – den då jag påbörjar arbetet med att göra min deklaration – har blivit kväll och jag har börjat få en viss överblick och kontroll över det fortsatta arbetet med den, men som vanligt har vägen dit varit lång och fylld av irritation.

Klockan 09.20 ställde jag mig i en telefonkö där min plats blev nummer 405. En automatisk röst hade innan dess upplyst mig om att Skattemyndigheten har telefonöppet ända till klockan 24.00, men att ringa runt midnatt verkade inte lockande, så jag valde väntan.

Under tiden gick jag in på myndighetens hemsida och försökte logga in för att se mina bilagor, på vilka jag skulle göra vissa kompletteringar. Tre gånger uppmanades jag att ”öppna mitt bank-ID på den enhet där det finns”, vilket jag naturligtvis hade gjort. Tre gånger blev jag på skärmen upplyst om att jag inte hade något bank-Id och att jag kunde gå in och skaffa det via en länk som man varit vänlig nog att tillhandahålla. Först på fjärde försöket gav Skattemyndigheten upp och insåg att jag visst hade ett bank-Id och jag kom således in, men då hade jag drabbats av fyra raseriutbrott och känslan av att både hjärtinfarkt och hjärnblödning varit nära förestående.

Inloggningsförsöken visade sig emellertid ha varit ett effektivt sätt att få tiden att gå i telefonkön, så klockan 10.30, då jag äntligen kom fram, kändes ändå inte väntan så lång. De personer jag sedan talade med var kunniga och vänliga och gav mig på ett adekvat sätt de upplysningar jag behövde och runt klockan ett kunde jag nöjd konstatera att jag hade koll på den första K-blanketten.

När jag en knapp timma senare påbörjade den andra visade det sig att jag behövde ytterligare informationshjälp. Ny telefonkö med plats 275 i utgångsläge. Fyrtiofem minuter senare kom jag fram till en handläggare som svarade på ytterst knagglig svenska. Att hon hade lika svårt att förstå mig som jag att förstå henne blev snabbt uppenbart och min irritation växte. Hon svarade enligt god dag yxskaftmodellen – alltså inte på det jag frågade om utan det hon trodde jag frågade om. Klart blev emellertid att Skatteverket, enligt henne, inte förrän i juli skulle ge besked om belopp som skulle vara betalt senast 31 maj för undvikande av ränta!

Eftersom jag har många års erfarenhet av svenskundervisning för invandrare och inser svårigheterna med att lära sig språket, har jag normalt en ganska stor tolerans när det gäller att försöka förstå bruten svenska, men så är inte fallet då jag sitter med min deklaration. Då är jag närmast folkilsken och absolut inte på humör att upprepa och förenkla mina frågeställningar. Denna handläggare behandlade svenska språket på en nivå som fick mig att undra om hon ens blivit godkänd på sfi och då jag efter en kvart fortfarande inte hade fått mina frågor besvarade ifrågasatte jag hennes kompetens och bad om hennes namn, men det vägrade hon uppge och klickade i stället av i örat på mig!

Ny telefonkö där jag började på nr 59 och kom fram efter ”bara” 35 minuter. Jag fick tala med ”Amanda” och på nolltid blev mina frågeställningar utredda, inklusive den om belopp att betala in för undvikande av ränta.

Det är naturligtvis önskvärt att invandrare kommer i arbete, men för att klara den typen av ”utmaningar” som ställs på Skatteverket i deklarationstider behövs bättre kunskaper i svenska än sfi-nivå och dessutom en insikt om vilket beteende som förväntas på en sådan position. Handläggaren sitter där för att på ett professionellt sätt kunna hjälpa och hantera frustrerade blankettifyllare, inte för att hävda sig själva. Deklarationen är ett tillräckligt stort irritationsmoment i sig, utan att man dessutom ska behöva mötas av inkompetens hos Skatteverkets representanter. Det vi som skattebetalare kan kräva är att den information vi får är korrekt och att de frågor som ställs är rätt uppfattade och besvarade.

Dessutom kanske någon politiker, enligt principen tid är pengar, kan föreslå ett avdrag för den tid som går åt i telefonkö för att klara ut mer komplicerade deklarationer. 🙂

Deklaration

Kommentera

