Västlänken – den onödiga tunneln (5)

2

8 juli, 2017 av Harkling

Och hur var det nu med demokrati och medborgarnas möjlighet till inflytande i samband med tunnelbygget? I avsnitt 2 refererade jag till  Mikael Bigerts beskrivning av hur processen såg ut då beslutet om Västlänken togs. Bigert nämner i sitt blogginlägg dessutom kopplingen till trängselskatt som infördes som en delfinansiering av projektet.

Trots att löfte fanns om en folkomröstning om trängselskatt, så beslutades den och genomfördes utan förankring. Protesterna lät inte vänta på sig och frågan är om de inte lika mycket handlade om det odemokratiska tillvägagångssättet som om skatten.

När omröstningen kom till stånd flera år senare, 2014, hade innebörden i och konsekvenserna av projektet Västlänken blivit allmängods, väckt debatt och utgjorde ännu en källa till göteborgarnas ilska över politisk nonchalans. 56,84 % av väljarna röstade nej http://teknikensvarld.se/goteborg-rostade-nej-till-trangselskatt-159613/ , men vad var det egentligen de sa nej till? Expressen/GT trodde sig veta svaret : http://www.expressen.se/gt/tidlost/nya-siffror–darfor-rostade-goteborg-nej-1/ Lika delar nej till skatten, nej till tunneln, nej till bristande demokratisk process.

Nyligen kom beskedet om vilket företag som får bygga Hagastationen och återigen tillämpas den princip som alltid råder i offentlig sektor: Lägst anbud vinner. Kvalitet är inte en prioriterad faktor i upphandlingarna. http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/billigast-vann-en-miljards-skillnad-mellan-anbuden-1.4386689  NCC – som hade lämnat den kvalitetsmässigt bästa offerten – kommer att överklaga beslutet och det sker på goda grunder, eftersom det uppenbarligen finns många oklarheter i det vinnande anbudet. http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ncc-vill-ha-ny-upphandling-1.4388070

Att dra paralleller till den segdragna affären med Ansaldobredas spårvagnsleveranser faller sig naturligt!

Det förvånar inte att allt fler har blivit övertygade om nackdelarna med VL och politikerna är säkert medvetna om tyngden i opinionen, men rädslan för prestigförlust väger tyngre.

Caroline Thelning skriver på Medborgardialogen under rubriken ”När högmod gick före fall – valet 2018”Man kan inte annat än dra slutsatsen att det nu är prestige istället för behov och samhällsnytta som driver frågan om Västlänken vidare. För Göteborgs politiker kommer valet 2018 att handla om ”Västlänken eller väljare”. https://medborgardialogen.se/newsletter/nr4/?frame=0

Och bäva månde de – Göteborgs politiker – inför nästa val. Inte minst nu sedan ett nytt parti, ”Demokraterna i Göteborg”, startats av Martin Wannholt, moderaten som vågade gå mot partilinjen i VL-frågan och som därför uteslöts ur (M). Hans nybildade parti kan komma att helt förändra den politiska bilden i Göteborg, vilket sannolikt kommer beröra fler områden än tunnelbygget.

Än är det inte för sent att stoppa VL och de senaste veckorna har debatten intensifierats i GP och på nätet.

För egen del kommer jag inte att i kommunvalet 2018 rösta på något av de partier som sagt ja till Västlänken!

västlänken 2

Annonser

2 thoughts on “Västlänken – den onödiga tunneln (5)

  1. SasjaL skriver:

    Att bli utesluten ur ett parti pga avvikande åsikt. Hör det hemma i en demokrati??? Det känns mer som att det är av religiös natur …

    Gilla

    • Harkling skriver:

      Wannholt ”kuppade” med Vägvalet och behöll sin kommunalrådsplats som politisk vilde. Det var anledningen till att han blev utesluten och han har accepterat det fullt ut.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s