”Snällebetyg” (En följetong om skolan)

4

11 januari, 2015 av Harkling

Betygen har stötts och blötts under många år. ”Snällebetyg är en björntjänst” konstaterar GP i en ledare 16 november 2011. Skolinspektionen har under tre år rättat ca 35 000 nationella prov i svenska, engelska och matematik och kommit fram till att lärarna varit alltför generösa i sin betygssättning. En uppföljning i Utbildningsradions program Skolfront visar att lärarna känner press att sätta ”snälla” betyg, inte bara från elever och föräldrar, utan också från skolledningen. Då är motivet att inte ge skolan dåligt rykte.
Situationen har lett till larmrapportering från universiteten om att studenterna saknar adekvata grundkunskaper och därför inte klarar studier på akademisk nivå. Under 2012 upprördes man över svenska elevers sjunkande matematikkunskaper. 2013 kommer nästa signal.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=503&artikel=5433085

Ellen Mattson skriver i en krönika i GP om nio universitetslektorer som reagerat över att deras studenter inte behärskar svenska språket. Det handlar om fundamentala färdigheter som att kunna skapa sammanhängande meningar, anpassa stilnivå, använda ord på rätt sätt och hitta ”den röda tråden” i skrivandet. Lektorerna berättar om studenter som inte kan skilja mellan tal- och skriftspråk, inte tillgodogöra sig skriven text, inte begripa frågeställningar i tentamenssammanhang, inte formulera begripliga svar. De kan inte stava och de använder ett ”svengelskt” pidginspråk.
Studenterna själva har fått uttala sig i radions Studio ett. De är medvetna om problemen och även klara över orsakerna. Dessa nittiotalister efterlyser en svenskundervisning där grammatik prioriteras, där faktakunskaper nöts in och där lärarna vågar ställa krav på dem att arbeta även med ”tråkiga” uppgifter. GP kommenterar detta på ledarsidan 22 mars 2013. Läsa vidare utan att kunna läsa?” I artikeln ifrågasätts hur studenter som kunskapsmässigt befinner sig på en trettonårings nivå över huvud taget har lyckats ta sig in på högskolan.

Ebba Lisberg Jensen uttrycker i tidningen Universitetsläraren sin oro över att det inte handlar om några stycken utan om en majoritet! Målsättningen att alla ska ha högskolebehörighet och tillgång till högskoleplats har sänkt kraven genom hela skolan och den missriktade välvilja det innebär att släppa fram elever med för låg kunskapsnivå ser vi nu resultatet av.

Hjärnforskaren Martin Ingvar har länge varnat för en sådan utveckling. I sin forskning har han visat att om barn inte lär sig läsa ordentligt på grundläggande nivå så får det konsekvenser för hela deras intellektuella utveckling. Lästräningen är en av skolans viktigaste uppgifter eftersom läsandet formar hjärnan, förbättrar minnet och stärker förmågan till kritiskt tänkande.

Nästa avsnitt: Skolbränder och knark

Annonser

4 thoughts on “”Snällebetyg” (En följetong om skolan)

  1. […] Skolinspektionen har under tre år rättat ca 35 000 nationella prov i svenska, engelska och matematik och kommit fram till att lärarna varit alltför generösa i sin betygssättning.”Snällebetyg” (En följetong om skolan, Harkling 2015/01/11 […]

    Gilla

  2. […] Skolinspektionen har under tre år rättat ca 35 000 nationella prov i svenska, engelska och matematik och kommit fram till att lärarna varit alltför generösa i sin betygssättning.”Snällebetyg” (En följetong om skolan, Harkling 2015/01/11 […]

    Gilla

  3. […] Studenterna själva har fått uttala sig i radions Studio ett. De är medvetna om problemen och även klara över orsakerna. Dessa nittiotalister efterlyser en svenskundervisning där grammatik prioriteras, där faktakunskaper nöts in och där lärarna vågar ställa krav på dem att arbeta även med ”tråkiga” uppgifter. GP kommenterar detta på ledarsidan 22 mars 2013. Läsa vidare utan att kunna läsa? I artikeln ifrågasätts hur studenter som kunskapsmässigt befinner sig på en trettonårings nivå över huvud taget har lyckats ta sig in på högskolan.”Snällebetyg”, Harkling – en lärares perspektiv på samhälle, skola, 11 januari… […]

    Gilla

  4. norah4you skriver:

    Reblogga detta på Norah4you's Weblog och kommenterade:
    Snällebetyg löser inga ungdomsproblem. Inte lättare komma in på samt klara av högre utbildningar – tvärt om….
    Men måttet måste väl ändå anses rågat när en rektor på en skola kommenterar att elever fått betyg i ämnen de inte läst med – Jag får ta på mig detta. Jag har inte varit tydlig nog med att eleverna inte ska ha betyg om de inte läst ämnena, säger skolans rektor till tidningen.Fick betyg – i ämnen de inte läst, Aftonbladet 15 januari 2015
    som jag skrev på twitter:

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s